Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
9. Stálé a nestálé (z knihy Amrut laja 2)
25. 9. 2020 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Čtvrté tělo, tedy supra-kauzální tělo, je vlastně vědomí, ve kterém jste si vědomi pouze pocitu ´já jsem´. Nevědomost začne existovat ve chvíli, kdy si tohoto pocitu nejste vědomi. Věnujte proto velkou pozornost vědomí, a vypozorujte, že vše je nevědomost ve formě mysli. Mysl má omezení, zatímco Já je všeprostupující a bez omezení.
Prapůvodní iluze (múlamája) vlastní tvar a kvality, zatímco Brahman je jich zbaven. Kvality jsou vyjádřením nestálosti, a vnášejí iluzi do popředí. Nestálost je vnuknutí (vycházející pohyb), neboli pouhý koncept. Koncept naznačuje, že se jedná pouze o myšlenku. Zapomínáme na Já, protože jsme zcela zaujati myšlenkami, které tak zaměstnávají naši pozornost.
Ve své přirozenosti jsme stálí (neměnní). Nestálost přichází na řadu později, a poté také zmizí. V tomto ohledu se podobáme moři. Moře je v podstatě klidné a nevzrušené, avšak díky vlnám se jeví jako neklidné. Klidné moře symbolizuje Brahman, zatímco vlny představují iluzi, která je nestálá.
Čtvrté tělo, tedy supra-kauzální tělo, je vlastně vědomí, ve kterém jste si vědomi pouze pocitu ´já jsem´. Nevědomost začne existovat ve chvíli, kdy si tohoto pocitu nejste vědomi. Věnujte proto velkou pozornost vědomí, a vypozorujte, že vše je nevědomost ve formě mysli. Mysl má omezení, zatímco Já je všeprostupující a bez omezení.
Individualita (džíva) je ten, kdo je ovládán myslí a kdo se snaží poznat mysl druhých. Když se zaměříte na mysl, pak vše, co uvidíte, bude nestálé. Tomu se říká nesprávné vidění (vikalpa drišti). V nejlepším případě můžete říci, že se jedná o chybný (pokřivený) způsob nahlížení. Jemné tělo je plné nesprávného a chybného poznání. To znamená, že činnosti mysli a stejně tak intelektu jsou nestálé a tudíž neustále se měnící. Tyto nestálé, neustále se měnící činnosti klesají dolů do relativní pasivity a nabírají formu hrubého těla.
´Tak, jako je Já ve všech bytostech, tak také Bůh existuje ve všem.´ To by měl být náš postoj. Nejzazší pravda sídlí ve faktu, že my jsme ve své přirozenosti bezforemní.
18. 3. 1933
Překlad: Aleš Adámek