Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
6. Tři guny, čtyři druhy vzniku a pět druhů rozpadu (z knihy Amrut laja 2)
4. 9. 2020 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Individuality (smrtelníci či džívové) přichází na svět poté, co se životní energie (Čaitanja) a pět elementů spojí v rozličných poměrech, a vytvoří buď ženu či muže. Poznání Já vymýtí strach, který panuje ve světě smrti (Jamalóka).
6. Tři guny, čtyři druhy vzniku a pět druhů rozpadu
Pán Višnu je popsán jako čtyřruký Bůh (Čaturbhuja). Mysl (manas), intelekt (buddhi), ego (aham) a myšlení (čita) symbolizují čtyři ruce Pána Višnua. Deset inkarnací (Avatárů) Pána Višnua reprezentuje deset smyslů.
Čtyři tváře Pána Brahmy reprezentují čtyři geneze, neboli zdroje (čtyři druhy vzniku) všech lidských bytostí. Živé bytosti jsou klasifikovány jako:
a) andaja – bytosti, které vzešly z vajíčka;
b) džaraja – bytosti, které se zrodily z dělohy a přišli na svět porodem;
c) svedaja – bytosti, které přišly na svět ze směsi vlhka a horka (baktérie, apod.);
d) udbija – bytosti, které vyrašily ze semene.
Individuality (smrtelníci či džívové) přichází na svět poté, co se životní energie (Čaitanja) a pět elementů spojí v rozličných poměrech, a vytvoří buď ženu či muže. Poznání Já vymýtí strach, který panuje ve světě smrti (Jamalóka).
Rozpuštění individuality (džívy) nastává pěti různými způsoby:
1. Rozpuštění důsledkem smrti (jakmile nastane smrt těla, džíva zmizí);
2. Rozpuštění důsledkem spánku (v hlubokém spánku zmizí jak celý svět, tak džíva);
3. Rozpuštění důsledkem uvědomění Brahman (jakmile dojde k pochopení ´Já jsem Brahman´, džíva skončí);
4. Rozpuštění důsledkem zániku konceptů (když nezůstanou žádné koncepty, džíva skončí);
5) Rozpuštění důsledkem rozlišování (když je Skutečné rozpoznáno od neskutečného, džíva skončí).
Identita Já neboli poznání, není Nejzazší Pravda (Paramártha).
30. 1. 1933
Překlad: Aleš Adámek