Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
5. Vědomí všech je stejné (z knihy Amrut laja 2)
28. 8. 2020 - advaita
Siddharaméšvar Maharadž: Připlazí-li se had k člověku, aby ho uštkl, ten se bude ihned poté, kdy ho zpozoruje, snažit ze strachu utéct. Proč tomu tak je? Protože právě vědomí žene hada k uštknutí člověka a stejné vědomí přiměje člověka utéci pryč. Každý funguje prostřednictvím vědomí. Z toho vyplývá, že vnitřní vědomí, neboli vnitřní mysl (Antahkarana) všech je jedna a ta samá, zatímco mysl (manas) je u každého jiná.
5. Vědomí všech je stejné
Připlazí-li se had k člověku, aby ho uštkl, ten se bude ihned poté, kdy ho zpozoruje, snažit ze strachu utéct. Proč tomu tak je? Protože právě vědomí žene hada k uštknutí člověka a stejné vědomí přiměje člověka utéci pryč. Každý funguje prostřednictvím vědomí. Z toho vyplývá, že vnitřní vědomí, neboli vnitřní mysl (Antahkarana) všech je jedna a ta samá, zatímco mysl (manas) je u každého jiná.
Pán Brahma je Pánem intelektu, jenž je zdrojem tužeb. Touha je příčinou zrození, proto říkáme, že Pán Brahma je stvořitel. Pán Višnu vládne vnitřní mysli (Antahkarana). Je to schopnost, kterou používá každá živá bytost k sebekontrole. Proto se říká, že Pán Višnu ve formě Vědomí pečuje a dbá na každého. Pán Šiva představuje kvalitu tamas, neboli nevědomost. Právě důsledkem nevědomosti si člověk přivodí újmu, či dokonce smrt. Jednoduše to znamená, že Pán Šiva ve formě nevědomosti likviduje vše.
Touhy nevědomého jedince jsou velice silné. Důsledkem nedostatku poznání zůstávají jeho touhy nepovšimnuty, a tudíž rostou stále silněji. Jakmile tento nevědomý jedinec zemře, začnou se jeho touhy spolu s životní silou (pránou) potulovat prostorem, až nakonec vstoupí do dalšího těla.♦
29. 1. 1933
Z knihy Amrut lája
Překlad: Aleš Adámek