Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

2. Čtyři těla, pět obalů a tři světy (z knihy Amrut laja 2)

7. 8. 2020 - advaita

tuka_promitani.jpgSiddharaméšvar Maharadž: Říká se, že světec Tukáram odešel do příbytku Boha Višnua (Vaikuntha) zároveň se svým tělem. To je známkou beztělesnosti. Výrok ´zároveň se svým tělem´ značí popis jeho odchodu, zatímco byl stále naživu. Jednoduše řečeno světec Tukáram opustil tělesné vědomí i přesto, že měl živé tělo, takže se říká, že se stal beztělesným (vidéha). Tělo není nic než jeden z pěti obalů, přehozených přes Já.

2. Čtyři těla, pět obalů a tři světy

Říká se, že světec Tukáram odešel do příbytku Boha Višnua (Vaikuntha) zároveň se svým tělem. To je známkou beztělesnosti. Výrok ´zároveň se svým tělem´ značí popis jeho odchodu, zatímco byl stále naživu. Jednoduše řečeno světec Tukáram opustil tělesné vědomí i přesto, že měl živé tělo, takže se říká, že se stal beztělesným (vidéha). Tělo není nic než jeden z pěti obalů, přehozených přes Já.

Co jsou čtyři těla? Je to: 1. Fyzické, neboli hrubé tělo, jehož hlavním atributem je stav bdění. Je očima (zrakem) viditelné a má určitý definovatelný tvar. 2. Jemné tělo, které je charakterizováno stavem snění. Oči ho nespatří, není viditelné, přesto funguje podobným způsobem jako hrubé tělo. Je složené z mysli, intelektu, myšlení, životních dechů neboli energií (prán) a ega neboli ztotožnění se s myšlenkou ´já´. 3. Kauzální tělo je nevědomost. Toto tělo je charakterizováno hlubokým spánkem. Je to samotný bezesný hluboký spánek, který je stavem kauzálního těla. Je to stav zapomnění, kde není nic zakoušeno. 4. Supra-kauzální tělo nereprezentuje žádný z možných světů. Existuje jako čtvrtý stav, čili stav túrja. Je to pociťování ´já jsem´ neboli pocit ´já jsem On´ (sóham). Dokud se adept cítí omezen předchozími třemi těly, nazývá se individualitou (džívou), a poté, kdy první tři těla transcenduje, jeho identita je přeměněna v Boha (Šivu).

Pěti obaly jsou: 1. Hrubé tělo tvoří první obal, tedy potravinový obal (annamája). Jemné tělo utvářejí další tři obaly, se kterými se individualita, omezená jemným tělem, ztotožňuje. Těmito třemi obaly jsou obal prány, čili životního dechu (pranamája), obal mysli (manomája) a obal intelektu (buddhimája). Pátý obal je spojen s kauzálním tělem a je označován jako obal klidu, blaženosti (ananmdamája).

Třemi světy jsou: 1) nebe, 2) pozemský svět, ve kterém žijeme, někdy nazývaný jako svět smrti, neboť smrt zde je nevyhnutelná a 3) spodní svět neboli jedná se o prožívání hrubého těla (charakterizované stavem bdění), jemného těla (charakterizované stavem snění) a kauzálního těla (charakterizované stavem hlubokého spánku). Každý přirozeně vlastní hlubší úroveň, která se nachází hlouběji než je úroveň spodního světa. Proto také na základě správného využití lidského těla lze přeměnit obyčejnou lidskou bytost (Nara) v Boha (Narajána).♦

21. 1. 1933

Z knihy Amrut lája

Překlad: Aleš Adámek