Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
9. prosince 1980 – Toto poznání není nové; existovalo vždy (z knihy Před vědomím)
21. 7. 2020 - advaita
Tazatel: Proč se zdá být Indie kolébkou tohoto poznání? Vypadá to, že žádná jiná země toto poznání nemá.
Maharadž: Takto tomu není. Tento projev je vyjádřením Absolutna a může nabývat různých forem v různých zemích. Kde nabere jaký druh vyjádření je nepodstatné; v podstatě, vše je projev Absolutna. Není zde žádná příčina ani následek, žádný důvod, proč by jedna věc měla být na jednom místě a jiná na druhém. Co má být pochopeno je to, co člověk je, sám o sobě.
9. prosince 1980
Maharadž: Zde se dozvíte to, co je, a ne to, co očekáváte, že uslyšíte. Dualita vyvstává ve chvíli, kdy vyvstává vědomí. Jsem přítomen a vím, že jsem přítomen – to je dualita. Jsem a nejsem si vědom své přítomnosti – to je jednota. Je zde pouze jedno, ale když je tu tato vědomá přítomnost, pak je tu pocit duality.
Tazatel: Je si realizovaná bytost všeho vědoma?
Maharadž: Ve skutečnosti není nikdo realizovaný, je tu pouze čiré poznání. To jen z důvodu komunikace říkáme, že je osoba realizovaná. Poznání realizovalo, že je poznáním; to je vše, k čemu došlo. Já nejsem toto tělo, nejsem slovy; když toto poznání pochopí, nazývá se to Seberealizace.
Tazatel: Poznání, které Maharadž dává, je pro Džňániny. Co se stane zcela prostému člověku, který není schopen tomu porozumět?
Maharadž: Praktikujte bhadžany a meditaci. Poznání, které je nezralé, meditací postupně dozraje.
Tazatel: Před tisíci lety byli lidé primitivní. Nemohli to pochopit. Toto učení je pouze pro ty, co mají vyspělou mysl.
Maharadž: Ať už primitivní či civilizovaní, lidé to pochopit mohou. Dokonce i v té době tam musel být někdo, komu se toto poznání projevilo a on ho instinktivně pochopil. Toto poznání není nové; existovalo vždy. Lidé k němu docházeli instinktivně.
Tazatel: Proč se zdá být Indie kolébkou tohoto poznání? Vypadá to, že žádná jiná země toto poznání nemá.
Maharadž: Takto tomu není. Tento projev je vyjádřením Absolutna a může nabývat různých forem v různých zemích. Kde nabere jaký druh vyjádření je nepodstatné; v podstatě, vše je projev Absolutna. Není zde žádná příčina ani následek, žádný důvod, proč by jedna věc měla být na jednom místě a jiná na druhém. Co má být pochopeno je to, co člověk je, sám o sobě.
Tazatel: Může Guru někoho postrčit směrem k poznání?
Maharadž: Vy si myslíte, že jste jednou individualitou a Guru je tou druhou, ale tak tomu není. Guru je znalec vědomí, které je dočasné. Pochopte tuto kuriózní situaci: Zatímco k vám mluvím, je v těle přítomna nesnesitelná bolest. Já jsem pevně pochopil, že zde nejsou přítomné žádné individuality oddělené jedna od druhé, žádné poznání dělitelné na světské a na duchovní. Není tu žádný Guru ani žák, není zde Bůh ani oddaný. Nejsou zde žádné protiklady – jsou vzájemnou dualitou, ne dvěma oddělenými částmi, ale dvě části jednoho a téhož. Já jsem o tom přesvědčen, a přesto s vámi mluvím. Vy to přijímáte jako poznání, a já to předávám jako poznání. Pochopte tento zábavný faktor. Promluvy ze mě vycházejí spontánně; před vyřčením slov není žádný význam zkonstruovaný uvnitř. Mysl zde nehraje žádnou roli. Je to přímá spontaneita.
Tazatel: Jaká je definice vědomí, kterou Maharadž používá?
Maharadž: Vědomí, jak je zde používáno, je tento pocit být naživu, být přítomen, pocit existence. Je to láska být, která je zdrojem a příčinou všech tužeb.
Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková