Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

7. prosince 1980 – Veškerý projev, fungování, pozorování se může odehrávat pouze v dualitě (Z knihy Před vědomím)

14. 7. 2020 - advaita

nirupana_16.jpgMaharadž: Toto vědomí je univerzální, není v něm žádná individualita. Když se vědomí pohne v konkrétní formě, která se též objevila spontánně, a začne v ní fungovat, forma nabude dojmu, že je individualitou a to, co je neomezené, se omezí do patřičné formy a začínají problémy. Řekněme, že se někdo stal Džňáninem, ale co bylo to, s čím to začalo? Byl to tento kyselý, hořký princip, tento výron, kvůli kterému se vědomí přihodilo. Právě tento princip, poznání „já jsem“ se rozvinul, vyrostl a zesládl; dozrál a stal se projeveným stavem Džňánina; ale co to je? Je to produkt pětielementárního potravinového výtažku. Co zůstane, když odejde? Absolutno, které nezná Sebe samo.

7. prosince 1980

Tazatel: Chci přímý prožitek Nekonečna.

Maharadž: Absolutno nemůže být prožíváno. Není žádnou objektivní záležitostí. Když jsem jednotou, pak je to čiré uvědomění, které si není vědomo svého uvědomění, a nemůže tu být žádný objekt ani subjekt – proto tam nemůže být žádné pozorování. Veškerý projev, fungování, pozorování se může odehrávat pouze v dualitě. Musí tu být objekt a subjekt, jsou dvěma, ale zároveň dvěma nejsou, jsou to dva konce téže věci. Když se vědomí pohne, vyvstává dualita. Jsou zde miliony objektů, ale když každý objekt spatří ten druhý, přebírá subjektivitu Absolutna, ačkoli je objektem. Já, jako objekt, vnímám a interpretuji všechny ostatní objekty, a domnívám se, že jsem subjekt, a dochází k pozorování.

Tazatel: Proč se vědomí hne? Jakou to má příčinu?

Maharadž: Děje se to bez příčiny, odehrává se to spontánně; není zde žádný důvod. Toto vědomí je univerzální, není v něm žádná individualita. Když se vědomí pohne v konkrétní formě, která se též objevila spontánně, a začne v ní fungovat, forma nabude dojmu, že je individualitou a to, co je neomezené, se omezí do patřičné formy a začínají problémy. Řekněme, že se někdo stal Džňáninem, ale co bylo to, s čím to začalo? Byl to tento kyselý, hořký princip, tento výron, kvůli kterému se vědomí přihodilo. Právě tento princip, poznání „já jsem“ se rozvinul, vyrostl a zesládl; dozrál a stal se projeveným stavem Džňánina; ale co to je? Je to produkt pětielementárního potravinového výtažku. Co zůstane, když odejde? Absolutno, které nezná Sebe samo.

Tazatel: Touha po vysvobození je také touha, že ano?

Maharadž: Nemluvte o vysvobození, mluvte sám o sobě, co jste. Když to pochopíte, zmizí poznání i nevědomost. Poznání budete požadovat jen do té doby, dokud je zde nevědomost. Vzdělaná osoba může říct nevědomé osobě cokoliv, aby odstranila její nevědomost. Za tím účelem vzdělaná osoba využívá pomoci tzv. světského poznání, konceptů, a jak světské konceptuální poznání, tak nevědomost kráčejí současně. Džňánin vám udělí nějaké koncepty, aby odstranil vaši nevědomost. Toto „jáství“ je poznání a vy ho přijímáte. K tomu, abyste ho odstranili, vám dává Džňánin všechny tyto koncepty; abyste pochopili, že nejste tímto „jástvím“, které je výstupním produktem potravinového výtažku. Jakmile si to uvědomíte, pak veškeré koncepty, které vám Džňánin dal, spolu s tímto „jástvím“, jsou odhozeny. Co zůstává, je Absolutno. Toto je skutečný stav událostí. Nemůžete pak nikdy říci „já jsem jako toto nebo tamto“ – jste prost poznání. Zřídka tomuto někdo porozumí a transcenduje sféru vědomí. Po poslechu mých rozhovorů se domníváte, že je to velice jednoduché, ale není to tak snadné.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.