Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

23. listopadu 1980 – Do stavu „před“ nemusíte přicházet (z knihy Před vědomím)

23. 6. 2020 - advaita

nirupana_6.jpgMaharadž: Nyní je pro vás Absolutno jako cedule označující stav Parabrahman. Slovo Parabrahman není Parabrahman. Máte ve zvyku klást otázky. Je na vás vychrleno pár slov, obdržíte několik konceptů, a vy hned řeknete, že rozumíte. Jediným tématem mých promluv jste vy – víte, že jste. Jak a proč víte, že jste? Hovořím jedině o tom. Nemáte žádnou moc nad tímto vědomím. Samo přišlo a samo odejde. Nemůžete s tím dělat nic.

 

23. listopadu 1980

Tazatel: Je pozorování prováděno Tím, co je před vědomím, anebo pozoruje samo vědomí?

Maharadž: Most překračujte až tehdy, když k němu dojdete. Nedělejte si starosti o princip, který je před vědomím, pouze buďte vědomím.

Tazatel: Jsou Bohové pouhými koncepty?

Maharadž: Bohové znamenají pouze vědomí. Sesbírejte vše, co dokážete, za nepřítomnosti vědomí.

Tazatel: Nejsme schopni pochopit stav Džňáninů. Pokud se Džňánin sjednotil s Absolutnem, kde je prostor pro projevení vědomí? Nerozumíme, jak může být Džňánin Parabrahman, a zároveň být také zde.

Překladatel: Džňánin dokáže transcendovat vědomí a být Absolutnem kdykoliv je potřeba. Může vstoupit do vědomí, protože dotyčné tělo je neustále k dispozici – skrze tělo dochází ke komunikaci s bytostmi ve vědomí. V písmech se uvádí: Máme oceán a hrnek naplněný vodou z oceánu. Nyní je hrnek ponořen do oceánu. Hrnek zde zůstává, ale voda z něj se smíchala s vodou z oceánu, a proto necítí žádný rozdíl; voda v hrnku však může kromě toho hrnek pozorovat. Má výhodu, být sjednoceno s Absolutnem a zároveň používat tělo. Pomocí tohoto příkladu jsem schopen pochopit, jaký může být stav Džňánina.

Maharadž: Pochopte bytí a vše bude vyřešeno. Toto všechno jsou spekulace o stavu Absolutna z vašeho hrubšího stavu. Nyní je pro vás Absolutno jako cedule označující stav Parabrahman. Slovo Parabrahman není Parabrahman. Máte ve zvyku klást otázky. Je na vás vychrleno pár slov, obdržíte několik konceptů, a vy hned řeknete, že rozumíte.

Jediným tématem mých promluv jste vy – víte, že jste. Jak a proč víte, že jste? Hovořím jedině o tom. Nemáte žádnou moc nad tímto vědomím. Samo přišlo a samo odejde. Nemůžete s tím dělat nic.

Tazatel: Takže celá ta představa kontroly je potom bezvýznamná?

Maharadž: Ano, nemáte nad tím absolutně žádnou moc.

Tazatel: Jsou pod námi zlikvidovány samotné základy.

Maharadž: Všechny vaše duchovní záblesky jsou založeny na pocitu „já jsem toto tělo“. Poznání „já jsem“ tu zůstane jen nakrátko.

Tazatel: A co ti, kteří tvrdí, že jsou inkarnací toho či onoho? Jsou pouhými představami?

Maharadž: Toto vše vám bude zcela jasné, když budete přetrvávat ve své skutečné pozici. Do té doby to pokud chcete, akceptujte. Dokud nepoznáte svůj pravý stav, budete přijímat všechno to, co se povídá, protože neznáte pravdu. Do stavu „před“ nemusíte přicházet. Nyní odhoďte to, co jste, tento základní koncept. Když se ho zbavíte, to čím jste před tímto základním konceptem, je odkryto. Běžně toto Džňánin hledajícímu tak dopodrobna nevysvětluje. Důkladně jste prostudoval učení Ramany Maharišiho. Narazil jste v jeho učení na tento aspekt?

Tazatel: Čím více poslouchám Maharadže, tím více rozumím učení Ramany Maharišiho.

Maharadž: Pochopil jste Ramanu Maharišiho?

Tazatel: Nemůžu ho nikdy pochopit, protože on je Absolutno, a ne nějaký objekt, který má být pochopen. Ani já nejsem objekt.

Maharadž: Ano. Ramana Mahariši je Absolutno, vy jste také Absolutno. Absolutno nejde chytit v oblasti našeho zakoušení. Jste o tom přesvědčený?

Tazatel: Ano.

Maharadž: Proč nastalo toto bytí mne? Jakou to mělo příčinu? Musíte vědět, co to přesně je.

Tazatel: Jaký má smysl zjistit odpovědi na tyto otázky? Není pro mě dostačující vědět, že já jsem a že moje bytí se objevilo a zmizí? Proč musím vědět toto vše?

Maharadž: Musíte to znát! Vědění je produktem čeho? Kvalitou čeho?

Tazatel: Je kvalitou potravy.

Maharadž: Ó ano, ale kdy si toho budete vědom?

Tazatel: Není to moje zkušenost.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková