Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

28. září 1980 – Vše, co pozorujete, s vámi nezůstane (z knihy Před vědomím)

17. 3. 2020 - Gabi

nisargadatta_bidi.jpgMaharadž: Ten, kdo rozpozná nedokonalé, je dokonalý, úplný. Ten nemusí dělat pro Sebe nic, protože je Sám v Sobě dokonalý a úplný. Proč si může Parabrahman dovolit mít toto veškeré potěšení či utrpení projeveného světa? Protože pro Parabrahman to neexistuje.

28. září 1980

Tazatel: Proč je „jáství“ tolik přitahováno k tělu?

Maharadž: Když se samo vyjádří jako „já jsem“, je již plně zatíženo láskou být. Proč v hmyzu, červech, zvířatech či lidských bytostech přetrvává tento pud udržet se naživu? Protože spolu s vyvstáním životní síly toto „jáství“, jež je samo tímto pudem přežít, chce žít. Tato láska být je prvotní hnací silou pro všechny životní aktivity. Zjistíte, že když jste projeveným vědomím, tak jste sami mnohostí; vyjadřujete sami sebe v tomto celém, hojném, projeveném světě. Tento stav bude poté sám transcendován a vy budete ve stavu nirguna; avšak to vše jsou jen vaše vyjádření, pouze vás jako „jáství“. To, o čem teď hovořím, je mnohem jemnější, mnohem hlubší a velmi těžce pochopitelné, ale pokud to pochopíte, úkol je splněn. Vědomí je pomůckou k poznání. Nyní se vědomí zná jako tělo, tak by to ale být nemělo, protože vědomí by mělo znát vědomí oproštěné od tělesného vnímání. Pochopte logicky to, co jsem vám zde neustále dokola opakoval. Toto „jáství“ je produktem jídla, které jím. Jsem já tímto jídlem? Ne, nejsem; nejsem ani výtažkem tohoto jídla. Vše bude realizováno tímto poznáním, ale nyní jste v zajetí totožnosti s tělem. „Jáství“ nemá nad sebou žádnou moc; je loutkou ve hře pěti elementů; je jejich produktem. Ten, kdo se vyjadřuje „nebyl jsem“, Toho postavení je jisté, stabilní a věčné. Vše, co pozorujete, s vámi nezůstane. Je to nedokonalé. Ten, kdo rozpozná nedokonalé, je dokonalý, úplný. Ten nemusí dělat pro Sebe nic, protože je Sám v Sobě dokonalý a úplný.

Proč si může Parabrahman dovolit mít toto veškeré potěšení či utrpení projeveného světa? Protože pro Parabrahman to neexistuje.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.