Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
9. července 1980 – Zůstaňte tiše (z knihy Před vědomím)
29. 10. 2019 - Gabi
Maharadž: Nevěřím, že existoval někdo přede mnou. Když se objevilo mé bytí, objevilo se vše. Před bytím nebylo nic. Původně jsem bez jakékoliv stopy, ničím nepřekrytý. Paramátman je jádro „Já“, nejvyšším „Já“. Jeho identita je prosta jakékoliv stopy, je jemnější než prostor. Proč umíráte? Pochopte první moment, kdy jste si uvědomil, že jste. Díky čemu? Jak? Jakmile toto pochopíte, jste nejvyšším mezi Bohy – bodem, z něhož vyvěrá vše; zdroj a konec je tentýž bod. Jakmile tento bod pochopíte, jste z něj propuštěn. Nikdo se nesnaží pochopit dění „jáství“. Já, Absolutno nejsem tímto „jástvím“. V meditaci by mělo vaše bytí splynout samo se sebou, do neduálního stavu.
9. července 1980
Maharadž: Pochopte, že to není individualita, která má vědomí, ale je to vědomí, které na sebe přebírá nesčetné množství forem. To něco, co se narodilo anebo zemře, je pouhý výmysl. Je to dítě neplodné ženy. Za nepřítomnosti tohoto základního konceptu „já jsem“ zde není žádná myšlenka, ani vědomí.
Tazatel: Maharadž řekl, že pokud se stabilizujeme ve vědomí, v bytí, automaticky dojde k transcendenci vědomí. Je to opravdu tak, není už zapotřebí nic dalšího?
Maharadž: Dejme tomu, že zde sedím, a vy přijdete. Dozvím se, že jste tu, a pozorování nastane automaticky. Bylo nutné něco udělat? Ne. Je to přesně tak. Je to jednoduché. Měli byste to pochopit. Odehraje se to stejně, jako když nezralé mango dozraje. Mnoho lidí se uspokojí ve stavu vědomí. Tazatel: Nebudu spokojen, dokud nespočinu ve stavu, v němž je Maharadž.
Maharadž: Když se zbavíte toho, za co se v tuto chvíli považujete, potom je veškerá vaše skutečná přirozenost spontánní. Přebývejte ve slovech Gurua.
Tazatel: Když čtu Maharadžovo učení, velmi si přeji být v jeho přítomnosti. Je to něco zcela osvěžujícího. Je to důležité či podstatné?
Maharadž: Je velmi prospěšné zbavit se všech svých pochybností. Proto jsou zapotřebí otázky a odpovědi. Toto je místo, kde se zbavíte všech konceptů. Stromy, které stojí nedaleko santálových stromů, mají díky blízkosti stejnou vůni. Co je to „Já“? Pokud se chcete rozšířit, celý svět je projevem. Zároveň je velmi drobný – je semínkem bytí – jako atom, krůpěj „jáství“. To je samotný zdroj lásky. Takový je v něm potenciál. Poté, co poskytlo lásku celému světu, zůstává v semínku „já jsem“, zbytkem je toto „já jsem“. Tato krůpěj či dotek „jáství“ je jádrem veškeré podstaty. Člověk musí mít pevné setrvání či víru ve slova Gurua. Já tu neopakuji či neimituji to, co říkají jiní světci. Neprosazuji zde žádné náboženství. Nezastávám žádný postoj ani vztah k ničemu, dokonce ani k tomu, že jsem muž či žena. Ve chvíli, kdy přijmete nějaký postoj či pózu, musíte se o ni starat tím, že následujete určité disciplíny, které jí přísluší. Já přebývám pouze v „Já“.
Nevěřím, že existoval někdo přede mnou. Když se objevilo mé bytí, objevilo se vše. Před bytím nebylo nic. Původně jsem bez jakékoliv stopy, ničím nepřekrytý. Paramátman je jádro „Já“, nejvyšším „Já“. Jeho identita je prosta jakékoliv stopy, je jemnější než prostor. Proč umíráte? Pochopte první moment, kdy jste si uvědomil, že jste. Díky čemu? Jak? Jakmile toto pochopíte, jste nejvyšším mezi Bohy – bodem, z něhož vyvěrá vše; zdroj a konec je tentýž bod. Jakmile tento bod pochopíte, jste z něj propuštěn. Nikdo se nesnaží pochopit dění „jáství“. Já, Absolutno nejsem tímto „jástvím“. V meditaci by mělo vaše bytí splynout samo se sebou, do neduálního stavu. Zůstaňte tiše. Abyste vyšli z bahna svých konceptů, nebojujte, protože jinak se do něho ještě hlouběji zaboříte. Zůstaňte v klidu
Z knihy Před vědomím
Překlad: Gabriela Adámková