Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

4. května 1980 – Pouze Absolutno přetrvává (Před vědomím)

10. 9. 2019 - Gabi

maharaj_nirupana_12s.jpgMaharadž: Stává se zřídka, že má někdo to štěstí, aby sem přišel. Jestliže po příchodu sem došlo k zasetí, dojde určitě k vyklíčení. Může to nějaký čas trvat, ale určitě se to uskuteční. Zrovna tak, jako se bytí objevilo zcela spontánně, aniž byste o tom předem věděli, nyní jste – prostě k tomu došlo. Stejně tak i tyto rozhovory probíhají zcela spontánně. Tento dotek principu „já jsem“ je v každé bytosti. Toto bytí má dotek lásky k Absolutnu a je znázorněním Absolutna. Když jste se od Absolutna oddělili s touto totožností „já jsem“, cítili jste se oddělení, izolováni a to je důvod, proč začaly vaše nároky. V Absolutnu nejsou žádné potřeby.

4. května 1980

Maharadž: Chápete se jako tělo a mysl; a proto je mým úkolem přimět vás pochopit, že tomu tak není. Pán Krišna řekl: „Všichni jsou mými projevy.“ Hora je ze zlata a část této hory je také zlatem. Jsem horou a každá její část je mnou. Veškeré projevené bytí je mnou a každá bytost je vzorkem mne samého. Poznání „já jsem“ v každém druhu je mnou. Právě tato životní síla – světlý, zářivý, oslnivý, vnitřní princip – je mnou. Pokud mi někdo naprosto, zcela a náležitě porozumí, ten získá útočiště ve stínu mého blahodárného bytí. Stav Džňánina, nejvyšší stav, transcendoval bytí. Bytí je však nadále zde, takže spolu s bytím je tu Absolutno – temně modrý, blažený stav, bez očí. Poznání odpočívá v tomto temně modrém, tichém, mírumilovném, blahodárném stínu. Pokud je tento stín odsunut, pak spatřuje různé projevy ve formě vesmírů a světů. Ale pokud je stín přítomen, je to hluboký, temně modrý stav, zcela uvolněný.

Tazatel: Skončí Maharadž s promluvami?

Maharadž: Promluvy zde budou za předpokladu, že tu bude někdo, kdo je hoden klást otázky. Můj čas pomalu vyprchává. Pokud ve vás vyvstanou nějaké otázky, tak se ptejte.

Tazatel: Chci zde s Maharadžem zůstat tak dlouho, jak to bude možné. Maharadž: I když se možná vrátíte domů, to, co zde bylo zaseto, vše co jste obdrželi, vás změní. Jste tím zcela ovládnut.

Tazatel: Cítím to. Jsem naplněn vděčností, že jsem se k vám na sklonku svého života dostal.

Maharadž: Váš příchod sem byl také spontánní. Stává se zřídka, že má někdo to štěstí, aby sem přišel. Jestliže po příchodu sem došlo k zasetí, dojde určitě k vyklíčení. Může to nějaký čas trvat, ale určitě se to uskuteční. Zrovna tak, jako se bytí objevilo zcela spontánně, aniž byste o tom předem věděli, nyní jste – prostě k tomu došlo. Stejně tak i tyto rozhovory probíhají zcela spontánně. Tento dotek principu „já jsem“ je v každé bytosti. Toto bytí má dotek lásky k Absolutnu a je znázorněním Absolutna. Když jste se od Absolutna oddělili s touto totožností „já jsem“, cítili jste se oddělení, izolováni a to je důvod, proč začaly vaše nároky. V Absolutnu nejsou žádné potřeby. Pouze Absolutno přetrvává.

Jedinou pravdou je úplné Brahman a nic jiného než Brahman. Ve stavu naprostého Brahman vyvstal dotek bytí, „já jsem“, a začala oddělenost, dvojnost. Tento princip „já jsem“ však není žádný bezvýznamný princip, to samotné je mula mája, primární iluze. To, co zde vysvětluji, není pro obyčejné lidi, protože ti nedosáhli takové úrovně, aby pochopili, co zde říkám. Proto jim doporučuji, aby prováděli bhadžany, džapu a meditaci. Po této praxi, když dojde k očistě, budou hodni přijmout mé promluvy. Tazatel: Z neprojevu nastane projev?

Maharadž: Kdo se na to ptá a proč?

Tazatel: Chci to vědět.

Maharadž: Nepřetrvává nic kromě vás samotného, vše je vámi. Jakou odpověď vám můžu dát? Pokud si chcete tuto návštěvu zapamatovat, a jestliže ke mně cítíte lásku, zapamatujte si tento princip „já jsem“, a nedělejte nic bez jeho vedení či usměrnění. V dnešním světě je velmi mnoho lidí a ti jsou natolik zaneprázdněni světskými záležitostmi, že ani nemají čas, aby se v klidu najedli – jedí ve stoje, za chůze. To jsou vlastnosti máji (iluze). Tento obrovský princip máji vás nutí následovat všechny její triky a vy trváváte na tom, co diktuje, až nakonec toto bytí, vaše světlo, vyhasne. Kam potom jdete?

Tazatel: Budu hledat nové tělo!

Maharadž: Toto vše je jen koncept. Pamatujete si svou minulost ještě předtím, než jste se objevili ve světě? Pamatujete si vůbec něco?

Tazatel: Ne, ale četl jsem ...

Maharadž: Nechci slyšet to, co píší jiní, chci to slyšet z první ruky, přímo od vás. Mohou zde být ostatní, jestliže tu nejste? Není toto pro vás zcela dostačující?

Tazatel: Já ale nemohu přemýšlet o stavu, kdy jsem nebyl.

Maharadž: To byl stav bez pozornosti, Parabrahman. Pozornost „já jsem“ zde nebyla.

Tazatel: Přicházíme ze stavu Parabrahman a navracíme se do něj po odchodu bytí?

Maharadž: Sestoupení z Absolutna do tohoto světa je něco jako jev snění. Odcházíte ve snu někam? Základní nevědomostí je to, že se chápete jako tělo. Vědět, že jste projev, je poznání, a poznání splyne s ne-poznáním, Parabrahman.

Tazatel: Já jsem ale z Gíty pochopil ...

Maharadž: Odhoďte to. Cokoliv, co jste pochopil, není pravdou a je třeba to hodit přes palubu. Snažíte se něčeho chytit a přilnout k tomu. To, co vám říkám, přijměte takové, jaké to je. Nenechte se unášet koncepty. Nepoužívejte žádná slova a pohleďte na sebe na takového, jaký jste. Jen pár lidí chápe, kam tím mířím. Nevěnujete tomu náležitou pozornost. Hovoříte až poté, co se objevilo toto bytí. Buďte ve stavu, který zde byl ještě před bytím, prozkoumejte to. Jestliže se odvažujete nazývat mě ateistou, pamatujte na to, že zpívám čtyřikrát denně bhadžany. Tato mája, iluze, je tak mocná, že vás zcela pohltila do sebe. Mája představuje „já jsem“, lásku být. Nemá žádnou totožnost kromě lásky. Poznání „já jsem“ je největším nepřítelem a zároveň tím nejlepším přítelem. Třebaže může být vaším největším nepřítelem, pokud si je zcela nakloníte, obrátí se a dovede vás do nejvyššího stavu.

Z knihy Před vědomím

Překlad: Gabriela Adámková

 

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.