Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
21. ledna 1980 – Nejste v okamžiku, kdy pochopíte, že nejste tělo, vším? (z knihy Semena vědomí)
4. 6. 2019 - Gábina, Aleš
Maharadž: Zpráva „já jsem" nemá formu. Je to pouze potravinový kontejner. Je tady, má význam, ale nemůžete ji vnímat, ani pozorovat. Obdržím dopis, který obsahuje všechny informace o mně. Já ale nejsem touto zprávou. Já jsem jejím pozorovatelem. Tato zpráva neboli toto poselství „já jsem" je časově omezené. Princip, na který tu vjem „já jsem" odkazuje, je za časem, a tudíž je bez časového a jiného omezení a je věčný.
21. ledna 1980
Maharadž: Toto vědomí je všeprostupující tehdy, když dotyk „jáství" není přítomen. Tím, že jste, je tu veškerý projev pro vás. Protože neměl tento projev žádnou podporu, aby mohl říci: „Já jsem toto nebo tamto,“ zachytil se hned těla a začal říkal: „Já jsem muž nebo žena.“
Tazatel: Takže jediná věc, kterou je třeba udělat, je pochopit, že nic z toho nejsme?
Maharadž: Do jaké míry budete říkat, že nejste ani to a ani tamto?
Tazatel: Jakmile to někdo prohlédl, nemusí to již znovu opakovat, není-li pravda?
Maharadž: Nejste v okamžiku, kdy pochopíte, že nejste tělo, vším? Nejste pětielementární hrou? Cokoliv, co je, je vámi. Zpráva „já jsem" nemá žádnou formu, popis nebo barvu. Do té doby, dokud tu je vjem „já jsem", je tu prožívání úplného projevu. Jakmile tento vjem „jáství" zmizí, není tu žádná zkušenost. S tímto pocitem bytí, tedy při vyvstání zprávy „já jsem“ ať už v hmyzu, zvířeti nebo člověku, se okamžitě objeví projev. Vnitřek a vnějšek je plný projevu. Tyto hovory nejsou určeny pro širokou veřejnost, pro masy lidí.
Většina lidí chce získat z určitých činů jisté výhody a zisky. Co se ale stane zde? Pro koho je toto všechno? Komu se vlastně přihodí jeho samotné rozplynutí.
Řeknu vám jednu důležitou věc. Neustále si v duchu pobrukujte slovo Guru, Guru, Guru, což značí toto „jáství“. Stále pokračujte v tomto pobrukování „já jsem“ bez toho, abyste použili slova a spočívejte v tomto tichém nevyřčeném zvuku.
Tazatel: Jak to můžeme prožít? Jaká je to stezka?
Maharadž: Ustupte dovnitř. Každý se táže na stezku. Jak bych mohl označit nějakou stezku? Jak jsem vstoupil do dělohy své matky? Jak bych vám to mohl říci? Každý chce stezku. Následujte tu samou stezku, po které jste přišli.
Zpráva „já jsem" nemá formu. Je to pouze potravinový kontejner. Je tady, má význam, ale nemůžete ji vnímat, ani pozorovat. Obdržím dopis, který obsahuje všechny informace o mně. Já ale nejsem touto zprávou. Já jsem jejím pozorovatelem. Tato zpráva neboli toto poselství „já jsem" je časově omezené. Princip, na který tu vjem „já jsem" odkazuje, je za časem, a tudíž je bez časového a jiného omezení a je věčný.
Tazatel: Pozorovatel je střetávajícím bodem mezi časově omezenou strukturou a věčným principem.
Maharadž: Pozorování projeveného světa se děje tomuto Nejzazšímu Absolutnímu principu. Když něco sledujete, zachytíte to, zaznamenáte to a začnete o tom uvažovat, takže jste do toho zainteresován. Nejzazší Absolutno nemůže nikdy nic obdržet/zachytit, ani si nahrávat probíhající show (dění).
Z knihy Semena vědomí
Překlad: Aleš Adámek