Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

22. října 1979 – Všechno je hra vědomí (z knihy Semena vědomí)

26. 2. 2019 - Gábina, Aleš, Jirka

maharaj_nirupana_17.jpgMaharadž: Toto „jáství" nevyhasne v jedinci okamžitě. Přebývá po nějakou dobu ve formě jemného těla. Fyzický tvar je pryč, ale touhy, které jsou obsaženy v jemném těle, nejsou rozpuštěny. Vědomí vytrvá tak dlouho, jak přetrvá ta poslední částečka potravinové esence. Krišna řekl: „Položil jsem tyto všechny možné bytosti na vrchol soustrojí iluze. Ony chodí mechanicky stále dokola." Mechanickou motivující silou k pohybu všech těchto bytostí je mája, vjem „já jsem", pocit „já miluji".
Přirozeností této lásky je chtivost, velká lačnost a silná touha být. Jak vášnivě jsme zamilováni do života. Prapůvodní kvalitou máji, iluze, je pocit „Miluji život, chci být".
Je to ten největší zázrak, že tento princip na sebe vzal tento tvar, ale vy se z toho těšíte, pohlížíte na to jako na své „já" a omezujete to k tělu. Nyní musíme přijít na to, kdo je tím principem, který na sebe vzal tuto formu.

22. října 1979

Maharadž: Kdo vytvořil všechny ty skvělé mechanické a technické vynálezy tohoto dnešního světa? Dítě má uvnitř ve svém srdci obsažen potenciál veškerého tohoto poznání a jakýkoliv hmotný předmět, který si chtělo vytvořit, mu byl opatřen těmito pěti elementy. V dnešním světě vidíte, co z tohoto potenciálu člověk udělal. Tato nevědomost, která vzešla z matčina lůna, dává příležitost ke zrození obrovského poznání.

Kde viděl Ardžuna tuto velkou univerzální formu, kterou mu Krišna ukázal? Viděl ji v tomto atomickém vědomí ve svém srdci. Ať jednal jako Krišna nebo Ardžuna kdokoliv, jste to vy.

Tazatel: To se mi líbí.

Maharadž: Jste připraven plně přijmout toto prohlášení?

Tazatel: Ano.

Maharadž: Není tu žádný oddělený Bůh, který by nás usmiřoval a prováděl věci podle našeho přání a vůle. Aniž byste pro to něco udělali, dostalo se vám poznání „já jsem". Vy jako Íšvara (pozn. č. př.: stav Íšvara označuje postoj „Já jsem Bůh neboli Univerzální Bytí") jste nesmírnou odvahou, heroismem a přesvědčením toho, že jste. Dávám vám tu instrukce, které se vztahují k bezpočátečnímu bytí, ale vy i přesto preferujete být v této opičí formě. Nejste připraven opustit tuto formu.

Co je vaším cílem? Co je vaším smyslem života? Vaším smyslem je uchování si své individuality, své osobnosti a uspokojení veškerých svých potřeb.

Tato paní sem přišla proto, aby ona a celá její rodina byla zdravá, a to je její celý cíl, nikoli Sebepoznání. Rodina dosáhne tohoto nepatrného výsledku, nicméně toho nejdůležitějšího výsledku, realizace Absolutna, nikdo z nich nedosáhne.

V tomto světě nejsou žádné bytosti, které by byli zrozeny, nebo které by žily, či umřely. Nic takového tu není. Všechno to je jen hra vědomí.

Tazatel: Co se stane po smrti těm lidem, kteří věří v Boha?

Maharadž: Mají pokojnou smrt. Vidí přicházet Boha a potom prostě zmizí.

Tazatel: Co si myslíte o představách nebe a pekla?

Maharadž: Jakákoliv představa, kterou člověk má, se stane.

Tazatel: Jak by potom ale mohly přežít tyto představy bez podpory vyživovaného těla?

Maharadž: Toto „jáství" nevyhasne v jedinci okamžitě. Přebývá po nějakou dobu ve formě jemného těla. Fyzický tvar je pryč, ale touhy, které jsou obsaženy v jemném těle, nejsou rozpuštěny. Vědomí vytrvá tak dlouho, jak přetrvá ta poslední částečka potravinové esence. Krišna řekl: „Položil jsem tyto všechny možné bytosti na vrchol soustrojí iluze. Ony chodí mechanicky stále dokola." Mechanickou motivující silou k pohybu všech těchto bytostí je mája, vjem „já jsem", pocit „já miluji".

Přirozeností této lásky je chtivost, velká lačnost a silná touha být. Jak vášnivě jsme zamilováni do života. Prapůvodní kvalitou máji, iluze, je pocit „Miluji život, chci být".

Je to ten největší zázrak, že tento princip na sebe vzal tento tvar, ale vy se z toho těšíte, pohlížíte na to jako na své „já" a omezujete to k tělu. Nyní musíme přijít na to, kdo je tím principem, který na sebe vzal tuto formu.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.