Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

20. září 1978 - Důkladně znejte pouze tuto znalost sebe! (z knihy Semena vědomí)

13. 11. 2018 - Gábina, Aleš a Jirka

nisargadatta_nirupana2s.jpgTazatel: Jak bychom se měli pohybovat ve světě?
Maharadž: Přestaňte se pohybovat. Vy neděláte nic. Bdělý stav představuje činnost, hluboký spánek naproti tomu reprezentuje klid a mír. Když jsou tyto dva stavy přítomny, značí to, že tu je pocit„já jsem", ale vy, Absolutno nejste ani bdělý stav, ani hluboký spánek a ani vjem „jáství".
Tazatel: Proč vnímám pouze toto mé tělo jako sebe sama?
Maharadž: Přestaňte přemýšlet o tomto těle. Držte se pouze bdělého stavu a hlubokého spánku jako sebe.

20. září 1979

Tazatel: Co je ctností a co vírou?

Maharadž: Ctností je to, co vlastníte, když víte, co jste, a žijete v tomto poznání. Musíte jednat podle poznané Pravdy.

Tazatel: Ctnost je potom tedy způsob chování, které k nám přichází jako požehnání od světce, spíše než něco, co můžeme získat sami. Podobně je tomu s vírou, která je požadována k Seberealizaci a která také přichází jako dar od Gurua. Mohl by se Maharadž vyjádřit k těmto dvěma stanoviskům?

Maharadž: To, co jste řekl, je správné. Je to řečeno k dobru vašeho osobního chování. Ovšem já tu mluvím pouze o univerzálním projevu a ne o osobnosti.

Tazatel: Maharadž se jednou zmínil o pokročilé duši. Pozorováním se ale přijde na to, že všechny duše jsou podobné. Není tu tudíž ani nadřazenost či podřadnost, ale spíše tu je pocit bratrství všeho lidstva.

Maharadž: Jsme intimně spojeni s veškerou univerzální scénou. Toto univerzální bratrství je přítomné v každém atomu a to jak v potravě, tak i ve vašem těle. Když dojde k odevzdání individuality, která se rozpustí, mé tělo a všechny činnosti se stávají univerzální. Není tu žádné přivlastnění si činnosti jako mé vlastní.

Tazatel: Maharadž mi neodpověděl na moji otázku.

Maharadž: Ptáte se jako individualita a já odpovídám z projeveného principu. Pokud jde o to, jak by se individualita měla chovat k druhým, máte tu mnoho různých škol.

Tazatel: Včera byla vznesena otázka o účinnosti půstu a Maharadž dal tázajícímu individuální odpověď'.

Maharadž: Odpověď' byla určena nevědomému, a ne pokročilému hledajícímu.

Tazatel: Hledal jsem pomoc, která by mě navedla k Seberealizaci.

Maharadž: Otázka Seberealizace je vyloučena. Toto „vy“ si uvědomuje všechno, zakouší všechno a pozoruje všechno. Vy jste před tím. To hluboké přesvědčení, které si uchováte ve zdroji (sebe), se přihodí.

Tazatel: Otázky, které tu kladu vedle těch hlavních, které tu již byly zodpovězeny, jsou malými tahy štětcem, které dají konečný rukopis celému obrazu.

Maharadž: Jestliže se stanete samotnou duší všech duší, je pak nutné hledat pomoc od druhých ohledně toho, jak nanášet/použít konečné doteky? Nejste závislý na nikom, všechno závisí na vašem přesvědčení, že jste. Obraz je nyní úplný. Přišel jste sem, abyste získal své rozpoznání. Vaše rozpoznání přebývá v Já.

Tazatel: To je nová zkušenost, nové přizpůsobení.

Maharadž: Není to vůbec nic nového. Je to to nejpradávnější a věčné.

Tazatel: Vím, vím! Říká se, že bychom se měli odevzdat. Co máme odevzdat?

Maharadž: Odevzdejme sami sebe, ne pouze náš majetek. (Tím) se vzdáváme veškerého poznání. Existují různé druhy dobročinnosti, ale největší dobročinností je vzdání se poznání „já jsem". Když se tohoto vjemu vzdáte, uniknete zrození a smrti.

Tazatel: Jak bychom se měli pohybovat ve světě?

Maharadž: Přestaňte se pohybovat. Vy neděláte nic. Bdělý stav představuje činnost, hluboký spánek naproti tomu reprezentuje klid a mír. Když jsou tyto dva stavy přítomny, značí to, že tu je pocit„já jsem", ale vy, Absolutno nejste ani bdělý stav, ani hluboký spánek a ani vjem „jáství".

Tazatel: Proč vnímám pouze toto mé tělo jako sebe sama?

Maharadž: Přestaňte přemýšlet o tomto těle. Držte se pouze bdělého stavu a hlubokého spánku jako sebe.

Tazatel: Jak se mohu zbavit strachu ze smrti?

Maharadž: Hýčkáte ho proto, že věříte ve smrt. Neklaďte patnáct dní žádné otázky a v klidu naslouchejte otázkám a odpovědím. Všechny vaše otázky budou zodpovězeny automaticky. Prostě jen buďte v klidu.

Bylo by dostatečné, kdyby se z těch všech zástupů lidí, co sem chodí, otevřel alespoň jeden tazatel. Jde o ten poslední krok od podstaty bytí k ne-bytí. Jakékoliv poznatky nebo nasbírané vědomosti posledních mnoha miliónů zrození zde tak budou vyhozeny do povětří.

Tazatel: Včera zde někdo pronesl komentář právě k tomuto faktu. Toto je zcela unikátní a ideální místo, kam můžeme něco přinést a nazpět dostaneme pouze velké množství ničeho.

Maharadž: Bystrý postřeh. Úplnost ničeho.

Tazatel: Mám otázku. Může pes vědět, že je psem, nebo prostě jen zná vjem „já jsem"?

Maharadž: Vy jste tím, kdo mu dává název pes. On neví, že je psem.

Tazatel: Má pes vjem „jsem hladový" ve chvíli, když je hladový, nebo má jen pocit hladu? Důvod, proč se na to ptám, je ten, že jeden známý jogín řekl, že většina zvířat má pouze uvědomění hladu, ale nemá žádný vjem „jáství".

Maharadž: Pes to ví. I další zvířata to vědí. Jeho jediná totožnost je tělesná. Ví to díky svému tělu; proto se vždy snaží chránit své vlastní tělo stejně jako ptáci, hmyz a lidské bytosti, kteří chrání svá těla, aby ochraňovali své „jáství".

Tazatel: Lidé, kteří praktikují meditaci, zjevně dosahují další úrovně vědomí uvnitř vjemu „já". Jsou tyto úrovně stejně tak reálné jako tři základní stavy, nebo to jsou prostě jen výtvory mysli?

Maharadž: Důkladně znejte pouze tuto znalost sebe! Vaše podstata bytí je něco jako magnetofon nebo film, na který již toto všechno bylo zaznamenáno, a nyní je to projektováno v bdělém stavu, spánku, meditaci, ale základní podmínkou je vědomí „já". Když se vám však dostane poznání Já (vaší přirozenosti) a spočíváte v klidu, seznáte a realizujete, že veškeré vesmíry jsou již v tomto atomickém vědomí „já" přítomny. Veškeré toto poznání je slovní poznání, ale vy to musíte pochopit a realizovat.

V současnosti máte poznání slov, které vám bylo o této podstatě bytí podáno a vysvětleno, ale jakmile spočinete v samotné podstatě bytí, budete realizovat, že toto všechno je hra vědomí. Když realizujete, že to je již nahráno ve vašem vědomí, odhodíte to. Toto vědomí je nevratné.

Pocit „já" je plný tužeb. Místo toho, abyste zkoušeli naplňovat tyto tužby, objevte, co vlastně toto vaše „já" je. Pochopte své tužby. Nic, co by bylo ve světě, mne nepřitahuje. Jestliže by mi někdo přinesl zlato nebo diamanty, řekl bych mu, aby si je odnesl zpět. Nemohu je jíst, tak k čemu jsou dobré. Pro mě je vzpomínka na mého Gurua tím nejdrahocennějším. Nikdy jsem se nestaral ani o síly, které činí zázraky. Abyste získal tyto síly, musíte se oddat určitým rituálům a disciplínám.

Tazatel: Světec tedy nemá žádné siddhis (síly), protože nedodržoval tyto rituály?

Maharadž: Džňánin nehledá síly, neboť rozpoznal, že toto atomické vědomí obsahuje v sobě vše. Je to několikanásobná energie, síla a on ji již odložil.

Tazatel: Následuje Maharadž linii Navanath?

Maharadž: Já následuji všechny variace.

Tazatel: Nepovažuje se Maharadž za nástupce, kráčejícího ve šlépějích svého Gurua?

Maharadž: On nemá žádné šlépěje. On nemá žádná chodidla.

 

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek