Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
9. září 1979 - Prostě jen buďte ve svém vjemu „jáství" a nesnažte se tomu dávat tvar svého těla (z knihy Semena vědomí)
18. 9. 2018 - Jirka
Maharadž: Toto vědomí podstaty bytí, které nyní prožíváte, je závislé na esenci potravy, kterou konzumujete. Váš životní dech začne slábnout, až jednoho dne, kdy nebudete schopen již dále zpracovávat a konzumovat potravu, zcela zmizí společně s vědomím, že „jste a existujete". Tuto záhadu rozřešíte za toho předpokladu, že budete dychtivý po přešetření a rozřešení pravdy.
9. září 1979
Maharadž: Poté, kdy jste se stali vědomi si svého těla a své podstaty bytí, jste začali sbírat dojmy ze svého prostředí a začali jste pozorovat projevený svět kolem sebe. Po úvaze z celkového pohledu na svět a na sebe v tomto světě musíte dojít k nějakému závěru, co vlastně jste.
Veškeré vaše chování je závislé na vašem ztotožnění s tělem, které závisí na poznání „já jsem". Poznání „já jsem" je závislé na potravinové esenci, která udržuje vaše tělo při životě.
Toto je váš kapitál k tomu, abyste se mohli ve světě pohybovat. Toto vědomí podstaty bytí, které nyní prožíváte, je závislé na esenci potravy, kterou konzumujete. Váš životní dech začne slábnout, až jednoho dne, kdy nebudete schopen již dále zpracovávat a konzumovat potravu, zcela zmizí společně s vědomím, že „jste a existujete". Tuto záhadu rozřešíte za toho předpokladu, že budete dychtivý po přešetření a rozřešení pravdy. Předtím, než jste začal zakoušetsvé tělo nebo potravu, tu nebyla žádná zkušenost vašeho já nebo světa. Tento projev je bez počátku. Nejprve se zrodil prostor, z něho vzešel vzduch a z něho světlo a teplo; z tohoto tepla se utvořila voda a z ní vzešla země, ze které vyrašil veškerý život. Za tento velký projev společně zodpovídá všech pět elementů. Vědomí je kvalitou esence potravy, která je ve všech pěti elementech.
Tazatel: Potom by tedy rozdílné kvality potravy měly vytvářet rozdílné kvality tohoto vědomí?
Maharadž: Těchto pět elementů se navzájem liší jeden od druhého. Guna je rozdílná v každé formě. Když je toto vědomí omezeno pouze na tělo, zdá se, že je u všech individualit rozdílné, kdežto jestliže zná sebe samo, automaticky se rozplyne do univerzálního vědomí, které je všeprostupující.
Tazatel: Jak se rodí iluze, nevědomost?
Maharadž: Jak je zrozen stín substance? Vychází se všech substancí, které vytvářejí tělo. Tato mája není ničím jiným než láskou k této podstatě bytí.
Tazatel: Nejsme schopni z této propasti vystoupit.
Maharadž: Chytněte se pevně toho, čím jste byl v začátku, pod podmínkou, že si k tomu nebudete přidávat nějaké osobní okrasy či připoutanosti. Tato propast, ve které jste uvězněni, je vaším vyprojektovaným konceptem.
Tazatel: Co máme dělat, abychom získali takové zkušenosti?
Maharadž: Nedělejte nic. Prostě jen buďte ve svém vjemu „jáství" a nesnažte se tomu dávat tvar svého těla.
Tazatel: Proč bychom se měli držet tohoto vjemu „jáství"?
Maharadž: Musíte znát vědomí své podstaty bytí. Když toto budete provádět, budete jako muž, který chytil Boha — brahma do své dlaně. Stejně jako když rybář uloví rybu do své sítě, i vy chytnete a poznáte svoji podstatu bytí, kterou budete mít „v hrsti".
Tazatel: Mysl a ego mně vždy znesnadní to, abych poznal sebe sama.
Maharadž: Mysl neexistuje bez vašeho vědomí. Je to jen záležitost slov. Životní dech dal podnět k vzniku mysli.
Tazatel: Proč se musíme chytnout a držet tohoto vjemu „já jsem", když již víme, že jsme před tím? Pojem „já jsem" je pouze koncept.
Maharadž: Kdy se vám objevilo poznání, že „já jsem" je pouze konceptem?
Tazatel: Uvědomil jsem si, že všechno jsou pouhé koncepty a že tedy nemusím s těmito představami žít.
Maharadž: Není potřeba se zatěžovat tím, zda-li být s tím či s tamtím. Prostě jen buďte.
Tazatel: Slýcháme tu, že máme žít přirozeností, kterou ve skutečnosti již jsme. Díky vaší pomoci zde v této místnosti je snadné vyloučit to, čím ve skutečnosti nejsme, ale jak máme žít venku ve světě, který ve skutečnosti neexistuje?
Maharadž: Dojdete k realizaci, že vy neděláte nic. Vše se děje a vy poznáte, že jste pouze pozorovatelem jakéhokoliv dění. Proto jen buďte. Kde je tu svět pro ty, kteří realizovali? Svět je v této podstatě bytí.
Tazatel: Nemusím tedy nic dělat?
Maharadž: Co jste dělal doposud?
Tazatel: Náš vztah byl doposud založen na výrazech „muset" a „být". Mělo by se nejprve uskutečňovat to „být" a až potom to „muset"?
Maharadž: Ono se to postará samo o sebe. Já vám pouze ukazuji stav věcí a událostí. To, jak s tím poté naložíte, je vaše věc. Jednak pochopíte, že celá podpora všeho je skrze vaše Já, a za druhé, že jste vše ztratil.
Z knihy Semena vědomí
Překlad: Aleš Adámek