Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

7. září 1979 – Dokud se budete ztotožňovat s tělem a myslí, nebudete schopen pochopit to, co vám tu povídám (z knihy Semena vědomí)

4. 9. 2018 - Jirka

maharaj_audio_6.jpgMaharadž: Věci se ve světě dějí právě tak, jak mají ve zvyku se dít. Někdo však realizoval, že nemá žádné jméno ani tvar, a tudíž žádné činnosti. Cokoliv, co se uskuteční ve světě, je v přirozenosti snu. Individuální osobnost je (po realizaci) ztracena. Ten, kdo toto pozná, se nemůže zajímat o zlepšování takového (iluzorního) světa. Nezatěžuje se chováním ve světě. Člověk může mít ten nejbystřejší intelekt ve světě a pomocí tohoto intelektu může nashromáždit mnoho informací o světě, ale toto všechno bude zbytečné, protože základ samotný je falešný.

7. září 1979

Tazatel: Co budeme dnes dělat?

Maharadž: Sledovat toto vědomí, toto rozpustilé, iluzorní vědomí, díky kterému sledujete různé stupně a úrovně. Je to velmi jednoduché. Toto vědomí zde dříve nebylo a také zmizí. Přesto vy tu budete a budete pozorovat toto vědomí. Vy, Absolutno, jste dokonalý stav. Vy nejste vědomím ani nejste ve vědomí, které je plné přání a potřeb.

Uvažujte o jiné cestě pochopení: „Jakékoliv poznání, kterého jsem nabyl uctíváním, zpěvem bhadžanů apod., je obětováno tomuto poznání Boha, ale já tím nejsem. Nepřicházím z vůně tohoto poznání nebo vědomí. Všechno je obětováno samotnému vědomí a já jsem od toho oddělen. Obětuji veškeré své poznání, včetně sebe sama a vědomí, tomuto projevenému vědomí brahman." Tvoření samotné je brahma, obětní oheň je také brahma a ten, kdo obětuje, je brahma.

Tazatel: To, že jsme Skutečnost a ne tělo a mysl, je jediná věc, kterou jsem pochopil. Stále na to myslím.

Maharadž: Řekněte mi něco o tom vašem poznání.

Tazatel: Je to velmi obtížné. Je to vše, co je zde a my tím stále jsme.

Maharadž: Zjišťujete, že je to velice obtížně popsatelné, protože tomu nemůžete dát jméno nebo tvar. Co je tím, co nemůže být popsáno?

Tazatel: Prostě cítím přítomnost tohoto vjemu „jáství", této existence, kterou nemohu popsat.

Maharadž: Toto vědění (vjem „jáství") nemůžete vidět, ale ono vidí vše ostatní. Toto vědomí je stejné ve všem a všude. Můžete z toho získat nějaký užitek, jakmile to jednou plně a s jasným přesvědčením realizujete?

Tazatel: Ne, žádný užitek z toho nemůže být získán.

Maharadž: Bude mít vše, co se uskuteční ve světě, stejnou míru vašeho zaujetí?

Tazatel: Ne. Dříve jsem se staral o vše, co se dělo, ale nyní mě to nezajímá.

Maharadž: Věci se ve světě dějí právě tak, jak mají ve zvyku se dít. Někdo však realizoval, že nemá žádné jméno ani tvar, a tudíž žádné činnosti. Cokoliv, co se uskuteční ve světě, je v přirozenosti snu. Individuální osobnost je (po realizaci) ztracena. Ten, kdo toto pozná, se nemůže zajímat o zlepšování takového (iluzorního) světa. Nezatěžuje se chováním ve světě.

Člověk může mít ten nejbystřejší intelekt ve světě a pomocí tohoto intelektu může nashromáždit mnoho informací o světě, ale toto všechno bude zbytečné, protože základ samotný je falešný. Dosáhl jste svého původního stavu po vyslechnutí si významnosti těchto slov? Vy.

Tazatel: Ne.

Maharadž: Je to z toho důvodu, že se ztotožňujete se svým tělem a myslí a jste na ně hrdí.

Tazatel: Proč vidíme svět? Proč jej vidíme chybně?

Maharadž: Když kladete tuto otázku, neuvědomujete si sebe sama? A nemáte přitom (chybnou) totožnost se svým tělem?

Tazatel: Ano mám.

Maharadž: Vzdejte se této ideje.

Tazatel: Jak to mohu udělat?

Maharadž: Ve skutečnosti tu není nic, čeho byste se měl vzdát. Máte jméno a myslíte si, že jste tímto jménem, ale nejste.

Tazatel: Jakou funkci potom má mé jméno, mé tělo a moje osobnost?

Maharadž: Vy nemáte žádnou osobnost. Všechno to vzniká v mysli.

Tazatel: Mám mysl a moje mysl mi říká, že mám osobnost. Co s tím mohu dělat?

Maharadž: To není mysl, ale životní dech, který vás nutí vnímat sebe jako oddělenou entitu. Životní síla dává podnět k vzniku myšlenek, jinak tu není žádná mysl. Dech dává podnět k vzniku myšlenek ve světě a vy to pouze pozorujete.

Dokud se budete ztotožňovat se svým tělem a myslí, nebudete zdaleka schopen pochopit to, co vám tu povídám. Musíte jít za mysl.

Tazatel: Nechci za ni jít.

Maharadž: Přijďte sem jen tehdy, jste-li připraven naslouchat bez ztotožňování se s tělem a myslí. Jinak marníte svůj čas. Nechoďte sem dříve, než budete připraveni vzdát se této totožnosti.

Tazatel: Ale já tu zůstávám proto, abych zde našel sebe sama!

Maharadž: V pořádku, choďte sem tedy, ale potom hloubejte usilovně o tom, že nejste tělo.

Tazatel: Přemýšlím o tom po celou dobu, ale mé myšlení mně zatím nikam dál nedostalo.

Maharadž: Držte se přemýšlení a rozlišování. Když umírá tělo, vy neumíráte.

Tazatel: Musí to být část mne samotného, kterou jsem dosud nikdy nepoznal. Znám prostě jen své tělo, své jméno a svoji osobnost. To je vše, co doposud znám.

Maharadž: Stále o tom přemýšlejte, poslouchejte hovory, čtěte o tom a studujte to.

Z knihy Semena vědomí

Překlad Aleš Adámek