Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

3. září 1979 – Četbu a studium provádějte z postoje, že jste universálním vědomím (z knihy Semena vědomí)

21. 8. 2018 - Jirka

nisargadatta_bidi.jpgTazatel: Nedokážu něco číst s postojem, že nejsem tělo a mysl.
Maharadž: Nebuďte znepokojen tím, zda-li budete schopen něco číst či nikoliv. Dělejte prostě to, co jsem vám řekl, a věci se postupně vyjasní. Někteří lidé jsou docela připraveni to přijmout a někteří musí být třeba i biti a stejně to nepochopí. Ale jste-li připraven, odhalí se to. Někteří lidé jsou tak nepoddajní a plní tuhosti, že jsou jako indické pappadum (placka), které se musí třít a tlouci velmi dlouho, a i potom je těsto tak tuhé, že se musí velmi usilovně rolovat a teprve potom se může smažit. Někteří lidé musí projít touto usilovnou a lopotivou cestou, zatímco druzí jsou vcelku připraveni a budou přijímat okamžitě to, co jim je řečeno. Jiní se zase soustředěně zaposlouchají do mých slov a náhle je zde výbuch.

3. září 1979

Maharadž: Když k vám přistoupí smrt, připomeňte si, že nemáte žádný tvar ani žádnou barvu. „Já jsem nirguna (bez atributů)." To je poslední myšlenka, kterou byste měl mít. Znáte tělo, ale nejste tělem. Když jdete spát, usínejte s připomínáním si této pravdy. Usínejte s těmito myšlenkami: „Mnoho nečistých myšlenek přišlo a zmizelo, ale já jsem stálý, nekonečný a jsem Pravdou." Potom se všech nečistých myšlenek zbavíte.

Nechoďte spát jako otrok mysli, buďte jejím mistrem. Zformujte a natrénujte si tento zvyk a staňte se zcela odpoutanými a mistry své mysli.

Tazatel: Jak se mám zcela zbavit strachu?

Maharadž: Musí tu být vykořeněn strach, který se nazývá narození. Přišli jste sem s různě nabytými vědomostmi a znalostmi všeho druhu a já je chci zrušit a zmařit/anulovat tu potravu, kterou jste přijal. Co jste byl před touto potravou a tímto poznáním? Chci na vás, abyste o tom popřemýšlel.

Tazatel: Co je vědomí?

Maharadž: Aktivita vaší podstaty bytí a činnost celého světa, kterou vnímáte. Toto vědomí je bez jakékoliv barvy, ale tam, kde je osobnost, převezme barvu této specifické osobnosti. Když podstata bytí odejde, různobarevná osobnost se rozplyne do této bezbarevnosti, do vědomí. Ve vědomí neexistuje žádná rozdílnost, neboť je jednotné, ale my ho nazýváme různými jmény.

Toto všechno není nic jiné než poznání, vědomí, které nemá žádné omezení. Když se tato příchuť podstaty bytí, kterou dnes vyciťujete, rozplyne do univerzálního vědomí, pak nemá vědomí omezené individuality. Nepřišlo to odnikud a nejde to nikam.

Jste existencí, která je bez jakékoliv tužby nebo cíle. Jste tím Velkým Já, v němž vzniklo a zaniklo několik projevených vesmírů.

Tazatel: Četl a studoval jsem knihu „Já Jsem To" a stejně se stále cítím na své životní cestě neuspokojen.

Maharadž: Zkoušel jste nalézt důvod?

Tazatel: Ne. Tuším ale, že stále příliš mnoho miluji svoji osobnost.

Maharadž: Stále cítíte, že jste tělem a myslí, a to je příčina a důvod vašich nešťastných pocitů.

Tazatel: To je pravda.

Maharadž: Četl jste tuto knihu s myslí. Nyní ale, kdykoliv budete číst nějakou knihu, uvažte, že jste universální vědomí, a z tohoto postoje provádějte četbu a studium. Vše čtěte z pohledu, že nemáte žádnou formu či barvu a že jste světlem.

Tazatel: Nedokážu něco číst s postojem, že nejsem tělo a mysl.

Maharadž: Nebuďte znepokojen tím, zda-li budete schopen něco číst či nikoliv. Dělejte prostě to, co jsem vám řekl, a věci se postupně vyjasní. Někteří lidé jsou docela připraveni to přijmout a někteří musí být třeba i biti a stejně to nepochopí. Ale jste-li připraven, odhalí se to. Někteří lidé jsou tak nepoddajní a plní tuhosti, že jsou jako indické pappadum (placka), které se musí třít a tlouci velmi dlouho, a i potom je těsto tak tuhé, že se musí velmi usilovně rolovat a teprve potom se může smažit. Někteří lidé musí projít touto usilovnou a lopotivou cestou, zatímco druzí jsou vcelku připraveni a budou přijímat okamžitě to, co jim je řečeno. Jiní se zase soustředěně zaposlouchají do mých slov a náhle je zde výbuch.

Musíte meditovat na toto „já jsem" bez držení se těla a mysli. Buďte krmen z tohoto vjemu „já jsem", poznání své podstaty bytí, stejně tak, jako když jste byl jako miminko kojen svojí matkou z mateřského prsu.

Tazatel: Po dobu čtyř let jsem se snažil připomínat si spočívání v pocitu „já jsem".

Maharadž: Budete dělat to, co jsem vám dnes řekl?

Tazatel: Číst knihu?

Maharadž: Cokoliv, co jste si zde vyslechl. Budete žít tak, že budete bez pocitu ztotožnění se s tělem a myslí?

Tazatel: Stydím se přiznat, že jsem se velmi obával sem přijít, protože člověk nikdy neví, co se stane. Možná nic, možná mnoho věcí. Proto jsem trochu nervózní.

Maharadž: Váš strach bude zcela zničen. Nejenom že přestanete být nervózní, ale i samotný strach zmizí. Musíte ale být vyživován poznáním „já jsem". Připomínejte si a meditujte také na toto: „Nemám žádný strach, jsem za strachem."

Tazatel: Strachuji se o všechny lidi na světě. Když se třeba procházím v Holandsku po nějakém městě, cítím strach o všechny ty lidi okolo.

Maharadž: Říkám vám, že se tento strach bude postupně vytrácet až do chvíle, kdy zmizí kompletně. Medicínou k vyléčení z tohoto strachu je mé slovo.

Tazatel: Co je spoutanost?

Maharadž: Mysl je skutečnou základnou vaší spoutanosti a osvobození. Muslimové si uchovávají koncept, že po smrti je třeba duši uložit do hrobky a zde duše odpočívá až do momentu rozpuštění světa. Proto o tuto duši stále pečují i po smrti. V křesťanském náboženství se rovněž říká, že člověk, který je pohřben, bude v soudný den předvolán a bude mu dán rozsudek.

Tazatel: Opravdu se to tak těmto lidem stane?

Maharadž: Jestliže umírají s touto představou, musí se to odehrát, protože mysl vytváří všechno. Mysl nejenom že vytváří spoutanost, ale také osvobozuje. Předpokládejme, že dnes nejsem schopen myslet a moje mysl není zcela jasná. Co to znamená? Moje esence potravy je dnes opravdu jaksi mdlá. Nedostane se to ve svém metabolickém spalování (pozn. č. př.: látkové výměně) do správného řádu a chodu, a proto je i schopnost myšlení otupělá a mdlá. Tato schopnost mysli také prostoupí do tělesných esencí, ale já tím nejsem.

Jasně pochopte, že „vy jste" a „já jsem". Tyto pocity jsou produkty této hrubé projevené hmoty a země. Z této země vychází vegetace a esence „jáství". Tento vjem „jáství" zmizí, když se tělo rozpadne, protože je to v podstatě pouze produkt potravinové esence.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek