Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
27. srpna 1979 - Nedovolte, aby se vaše pozornost vůbec někdy odchýlila z tohoto poznání podstaty bytí, vjemu „já jsem" (z knihy Semena vědomí)
24. 7. 2018 - Jirka
Maharadž: Jste nesmrtelný a nikdy nezemřete. Abyste toto mohl pochopit, musíte se vzdát současného významu, který přisuzujete životu. Žádá se od vás pouze jedna věc, kterou musíte udělat. Starejte se o ostatní stejně tak, jako se staráte o sebe. Chovejte se tak, jako kdyby všichni byli vámi. To je vše, co můžete udělat. Není potřebné následovat nějakou zvláštní stezku, protože všechno je stejné. Myslete na to, co je středem vesmíru. Nedovolte, aby se vaše pozornost vůbec někdy odchýlila z tohoto poznání podstaty bytí, vjemu „já jsem".
27. srpna 1979 - Nedovolte, aby se vaše pozornost vůbec někdy odchýlila z tohoto poznání podstaty bytí, vjemu „já jsem
Maharadž: Pravda je neohraničená časem a je nepopsatelná. Myslíte si, že by ego mohlo vyzvat k boji kohokoliv a cokoliv, co žije v Pravdě, která existuje navždy? Pravda nemůže být napadena nikým.
Někdy mne zasáhne velká vlna, která se přese mne převalí, a já cítím, že bych měl všechno dělat čistě. Když k tomu ovšem zkusím přistoupit, seznám, že tu nemůže být učiněno nic, co by mohlo změnit tuto základní Pravdu.
Vím, že vědomí vchází do bytí a že se toto vědomí stává éterem/prostorem, stejně tak jako samotnou potravou, a obojí se potom rozplyne do prázdnoty. Jak by potom mohlo dojít ke změně?
Co se zde vlastně děje? Výtažky z listoví, trávy a vegetace jsou konzumovány a prostřednictvím této činnosti se objevuje další vědomí. Vědomí je esencí potravy, která byla strávena, a společně s potravou zmizí také i toto vědomí.
Během tohoto časově omezeného rozpětí života mnoho lidí studovalo svatá písma, provádělo askezi a meditovalo. Jakákoliv myšlenka, která jim při provádění těchto cvičení přišla do mysli, byla zaznamenána a vyplnila tisíce knih. Jakmile je zaměřena a upevněna pozornost na podstatu a základ vědomí, vše zmizí a není tam již nic ponecháno.
Vědomí, které vzešlo z pěti elementů prostřednictvím těla, je kvalitou podstaty bytí neboli poznání „já jsem". Nakonec se i tento stav podstaty bytí rozplyne.
Realizoval jsem, že žiji stále, zatímco existovalo a zmizelo mnoho vesmírů. Toto všechno vidím, znám a chápu. Ano, vím to, že jsem vždy byl, spočívám a budu. Byl jsem a jsem stále přítomen u všeho, co se uskutečnilo.
Tazatel: Jsem velmi znepokojen svým vlastním životem, cítím se nespokojen.
Maharadž: Jste nesmrtelný a nikdy nezemřete. Abyste toto mohl pochopit, musíte se vzdát současného významu, který přisuzujete životu. Žádá se od vás pouze jedna věc, kterou musíte udělat. Starejte se o ostatní stejně tak, jako se staráte o sebe. Chovejte se tak, jako kdyby všichni byli vámi. To je vše, co můžete udělat. Není potřebné následovat nějakou zvláštní stezku, protože všechno je stejné. Myslete na to, co je středem vesmíru. Nedovolte, aby se vaše pozornost vůbec někdy odchýlila z tohoto poznání podstaty bytí, vjemu „já jsem".
Svatí a mudrci přijali mnoho svých dřívějších životů, ale i tyto životy byly časově ohraničeny pouze na dobu trvání těchto určených period. Všechny tyto podstaty bytí se objevily na podkladě nevědomosti a úplné vědomí se raduje ze sebe sama zase skrze nevědomost, která vzešla z nevědomosti. Jestliže se vzdáte pýchy a ega tohoto poznání, které jste nabyl prostřednictvím nevědomosti, potom se vše vyjasní.
Máte nějaké zkušenosti a zkoušíte z nich něco získat, ale nezapomeňte, že cokoliv, co je vám ku prospěchu, vás nakonec zraní. Kdekoliv je v tomto světě duality užitek, tam je zároveň ne-užitek.
Cokoliv, co máte rádi, vám bude zároveň způsobovat újmu. To, co máte nejraději, bude pro vás na konci tím nejškodlivějším, a to dokonce i tehdy, když to je Paramátman. Cokoliv, co se na vás objeví jako poznání, a vy se to snažíte pochopit a máte to rádi, bude pro vás příčinou velkého žalu.
Když dosáhnete stavu Parabrahman, seznáte, že tu nejsou žádné touhy, libosti či nelibosti. Říká se tomu niškáma Parabrahman.
Tazatel: Co je niškama Parabrahman?
Maharadž: Protože tu je toto bezžádostivé (niškáma Parabrahman), tento projev se (díky tomu) objevil a dělá si, co ho těší. Projev je sakáma (se žádostmi), ale podporou mu je niškáma.
Tazatel: Jestliže někdo chce dosáhnout tento stav, znamená to, že jedná způsobem „ať se děje, co se děje, já se o to nestarám"?
Maharadž: Jestliže o tom chcete diskutovat prostřednictvím mysli, pak můžete uvažovat o jakémkoliv významu. Ale cokoliv, co je učiněno, má omezení. Toto všechno je omezující činnost.
Jestliže chcete tuto zkušenost, musíte trvat na svém Já, na své vlastní lásce Já (átma—prem). Neopouštějte ji ani na moment. Vytrvejte. Nemodlete se k Bohům či Bohyním, ale jedině zřete To Jedno Jediné. Držte se poznání „já jsem" a prostřednictvím této naléhavosti poznáte stav, který toužíte dosáhnout.
Z knihy Semena vědomí
Překlad: Aleš Adámek