Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
25. srpna 1979 - Projevením největšího zájmu se rozplynete ve svém Já (z knihy Semena vědomí)
17. 7. 2018 - Jirka
Tazatel: Jaký je přesný rozdíl mezi džívou, Brahman a Absolutnem?
Maharadž: Odstraňte všechna jména a pochopíte to. Toto jsou všechno jen koncepty, chaotická složení slov, nic víc. Toto poznání, o kterém tu mluvím, je nekonečné, a tudíž nemá žádný začátek a proto ani konec. Toto všechno je produktem pěti elementů a tyto elementy včetně prostoru jsou substance. Prostor je jako temnota, prázdnota, jako noc. Z toho vzniká životní dech jako vibrace.
25. srpna 1979 - Projevením největšího zájmu se rozplynete ve svém Já
Tazatel: Jsem velmi zmaten, ale myslím si, že nejdříve je pro mně tím nejlepším meditace.
Maharadž: Nebude to mít žádný účinek. Dokud tady jsou otázky, je lepší je nechat vyplavat na povrch. Potlačení nevede nikam.
Tazatel: Je zapotřebí, aby se mysl stala klidnou?
Maharadž: Vy jste tu před myslí. Nevěnujte pozornost myšlenkám, ale soustřeďte se na vědomí. Myšlenky budou stále proudit, protože to je zákonitostí životního dechu. Můžete tak využít jakékoliv myšlenky, které jsou pro vás užitečné.
Tazatel: Je možné dosáhnout stav, kdy je mysl zcela klidná?
Maharadž: Ano, tento stav zakoušíte také v hlubokém spánku. Dosáhnete jej prostřednictvím meditace.
Tazatel: Není v tomto stavu účasten žádný proces?
Maharadž: Projevením největšího zájmu se rozplynete ve svém Já. Tuto skutečnost můžete realizovat tím způsobem, že zaměříte pozornost pouze na vědomí svého "já jsem". Je důležité, abyste nevěnovali žádnou pozornost tělu, ale vjemu „já jsem".
Tazatel: Existuje tu vůbec nějaká cesta? Každá individualita má svoji vlastní stezku, ne?
Maharadž: Vaší hnací sílou je poznat pravé Já, a proto vám říkám stezku přímou.
Tazatel: Která je to?
Maharadž: Právě vám ukazuji, co jste před slovy. Žádná z vašich zkušeností není věčná, tudíž nemohou být pravdou.
Tazatel: Přesto lidství zachytí okamžiky Božskosti.
Maharadž: Toto lidství je nepravdou.
Tazatel: Nemůžete přeci popřít lidství?
Maharadž: Toto lidské tělo není kvalitou Já.
Tazatel: Je jeho odrazem.
Maharadž: Dotyk „jáství" se objevil v úplné osamělosti. Stejně jako je v malém semínku obsažen celý strom, i „jáství" obsahuje celé stvoření.
Tazatel: Je Maharadž schopen rozpoznat naše stupně uvědomění?
Maharadž: Ne, protože vás nevidím jako totožnost.
Tazatel: Ale úroveň uvědomění je realitou, a ne nějakým konceptem.
Maharadž: Říkáte to ze své vlastní zkušenosti? Jsou to pouze ideje. Jak byste mohl tvrdit, že oheň ve vonné tyčince činí vývoj? Je tady nebo tu není.
Tazatel: Dokud nevyhasne, jsou tu různé úrovně.
Maharadž: A nakonec, když vyhasne, je tu poté nějaký vývoj? Dokonané je dokonané.
Uvažte, že to je jako s červy v kravském lejnu. V okamžiku, kdy tento trus zcela uschne, značí to zároveň konec těchto červů, nehledě na to, že přivodili nějaký vývoj.
Tazatel: Ale Maharadž není červem.
Maharadž: Zde není rozdíl; toto vědomí je produktem potravinové esence. Nezáleží na tom, jakou formu tato potravinová esence na sebe vezme. Může to být člověk, opice nebo i červ. Toto vědomí je produkt potravinové esence.
Tazatel: Jaký je přesný rozdíl mezi džívou, Brahman a Absolutnem?
Maharadž: Odstraňte všechna jména a pochopíte to. Toto jsou všechno jen koncepty, chaotická složení slov, nic víc. Toto poznání, o kterém tu mluvím, je nekonečné, a tudíž nemá žádný začátek a proto ani konec. Toto všechno je produktem pěti elementů a tyto elementy včetně prostoru jsou substance. Prostor je jako temnota, prázdnota, jako noc. Z toho vzniká životní dech jako vibrace.
Toto tělo se na mne objevilo automaticky bez mého přání, a proto jsem byl uveden do rozpaků. To, co jsem později zakusil, se dá vyjádřit takto — já nejsem touto hmotou. Tato kvalita podstaty bytí a vědění, což je produktem hmoty, časem vyhasne a znova se vrátí do atmosféry ve vyvinutější úrovni a cyklus pokračuje. Tato podstata bytí došla do tohoto stavu hmoty, ale nezůstane v něm, nýbrž si pohlídá, aby se vrátila zpět do svého stavu absolutní jemnosti.
Z knihy Semena vědomí
Překlad Aleš Adámek