Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
22. srpna 1979 – Vy nejste tělo, nemáte žádnou osobnost, jste univerzálním životem (z knihy Semena vědomí)
3. 7. 2018 - Jirka
Tazatel: Jak se na nás Maharadž dívá?
Maharadž: Jsem znalec univerzálního života a dívám se na vás stejně jako na sebe, ale vím, že vy nevíte, co ve skutečnosti jste. Chápu, z jaké základny hovoříte, a vím také, jaká je vaše přirozenost.
22. srpna 1979 – Vy nejste tělo, nemáte žádnou osobnost, jste univerzálním životem
Tazatel: Vypozoroval jsem u sebe, že dokud nemám uvnitř sebe nějaký střed, nemohu sebe sama řídit. V okamžiku, kdy se usadím v tomto středu, se bohužel v mém životě objevily a objevují nějaké psychologické stavy. V mém těle vyvstávají určité pocity a záchvěvy, které mi přinášejí buď příjemné, nebo nepříjemné vnímání. Rád bych věděl, proč existují?
Maharadž: Tyto pocity vznikají proto, že pět elementů vytvořilo dualitu. Dualita též znamená určitý druh chaosu a nesouhlasu, takže kdekoliv jsou tyto elementy, tam mezi nimi vzniká nesoulad a spor, a proto také zakoušíte ty příjemné a nepříjemné pocity. Cokoliv, co sníme, nám dává zkušenosti, které nazýváme příjemnými nebo nepříjemnými. Veškerý souhlas či nesouhlas mezi pěti elementy musí být následně každým podstoupen/strpěn.
Védy vám řekly způsob chování. Pro člověka je velice důležité, aby pochopil tyto texty, protože mu nabízejí druh stezky, způsob chování a způsob, jak sebe sama řídit.
Je to skvělé, tak báječné, že tato esence skrze vás nabyla formy „já vím“ a vědomí se objevilo v tomto těle ve formě „já jsem“; a následováním tohoto vědomí toho bylo mnohé odkryto.
Tazatel: Jak se na nás Maharadž dívá?
Maharadž: Jsem znalec univerzálního života a dívám se na vás stejně jako na sebe, ale vím, že vy nevíte, co ve skutečnosti jste. Chápu, z jaké základny hovoříte, a vím také, jaká je vaše přirozenost.
Jestliže se stanete „džňáninem“, vyčleníte si v sobě určitý pocit hrdosti ve smyslu „já“ jsem získal toto, „já“ jsem vykonal toto – ale tyto pocity nebudou trvat věčně. Veškerý život je univerzálním životem a nemá to nic co do činění s životem individuálním. Nemá smysl být hrdý na cokoliv ve smyslu „já“ znám nebo „já“ jsem toto v životě vykonal apod.
Tazatel: Je to, co tu Maharadž nazývá vjem, stejné jako inteligence?
Maharadž: Je to všechno tímto Jedním Jediným (Absolutnem), ale cokoliv je zde, je znečištěno gunami: to je stav pocitu bytí, znalost „já jsem“.
Tazatel: Není zde pro tuto inteligenci nějaký směr, který by vycházel z nitra?
Maharadž: Nitra čeho? Kam a k čemu směřujete svoji pozornost?
Tazatel: Směrem k lidskému tělu. Zažíváme tento vjem neboli tuto inteligenci a ve stejný okamžik zakoušíme mnoho věcí, které se objevují jako falešné a které jsou stále ve formě elementů. Vytváří to mnoho problémů. Jak potom máme jednat?
Maharadž: Tato částice, ze které vzešlo toto vaše zrození, zahrnuje nespočetné množství prvků. Zavřete oči a spatříte to. Je to semeno celého vesmíru. Je to nejmenší, nepatrný atom, který i přes svoji malost a nepatrnost uvnitř v sobě obsahuje miliony vesmírů.
Tazatel: Musíme s těmito problémy tedy žít a dělat, jako by tady nebyly? Nemůžeme tedy jednat s potenciálními možnostmi?
Maharadž: S čím chcete jednat? S jídlem, které jste ještě nesnědl, můžete něco udělat, ale co můžete dělat s jídlem, které je již v žaludku? Vše, co je a bylo s potravou uděláno, činí toto vědomí. Co děláte vy? Vyzkoušejte si tento experiment ve snovém světě.
Tazatel: Ne, já nemám žádný snový svět. Myslím na sebe a na prvky/elementy, které jsou ve mně, v tomto těle. Jednám na základě tohoto.
Maharadž: Kvůli tomu se uskuteční mnoho zrodů. Vy nejste tělo, vy nemáte žádnou osobnost, vy jste univerzálním životem. Toto všechno je univerzální život. Proč se stále považujete za nějakou zvláštní individualitu, a tak trpíte?
Z knihy Semena Vědomí
Překlad Aleš Adámek