Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

20. srpna 1979 – Provádějte si své vlastní zkoumání a zkuste objevit, jak se přihodilo, že jste (z knihy Semena vědomí)

19. 6. 2018 - Jirka

maharaj_audio_6.jpgMaharadž: Co je tím stavem, kde neexistuje žádná změna a který je vždy stálý? Ten stejnorodý homogenní stav, ve kterém není žádné „já“ a žádné „vy“ – kde není nic. Pouze toto je věčná pravda. Co je vaše skutečná přirozenost? Jak a s čím sebe sama ztotožňujete? Jestliže se ztotožňujete s tělem, tak společně s tělem umřete.

20. srpna 1979 –Provádějte si své vlastní zkoumání a zkuste objevit, jak se přihodilo, že jste

Tazatel: Vaše filosofie začíná tam, kde končí věda. Studoval jsem toho mnoho z oblasti medicíny a i z jiných věd, ale když jsem si přečetl knihu rozhovorů s Vámi, pokorně jsem poklekl k Vašim nohám. Kdo je tím, koho nazýváte átman? Kdo je znalec a kde v těle je tento znalec umístěn? Ihned porozumím a chápu, že se v mém těle objevilo nějaké zranění nebo rána třeba na noze, ale nevím, odkud se toto pochopení vzalo? Právě si myslím, že někde mezi šíjí a hlavou je někdo, kdo toto zná. Kde je toto poznání umístěno?

Maharadž: Je to v brahma-randhře (otvor na temeni hlavy). Někteří jógini shromažďují veškerý svůj životní dech do tohoto místa a upevňují se v něm, ale nechápou přitom základní princip.

Jeden velký muž prováděl po dlouhou dobu několik asketických cvičení, když se mu na konci této doby zjevila vize, která se před ním prostřela. Tento velký muž byl velice špinavý, a proto se rozhodl, že se nejprve umyje, a tak řekl: „Nejprve se umyji a potom tě uvítám.“ Když se muž zcela očistil, vize jej pozřela. Obojí se stalo jednou entitou, jednou krásou, blažeností a radostí. Stejně tak všechno to, co nyní prožíváte, je tím, co musí být odloženo jako nečistota. Vše neužitečné, co se pouští a odkládá, v sobě obsahuje právě toto nabyté poznání a vjem podstaty bytí.

Tazatel: Co to znamená?

Maharadž: Ta část těla, která se nachází pod šíjí, je plná zápachu ze zkažené potravy, nicméně v tomto těle žije tato tajemná duše, která není pošpiněná. Člověk tu žije s touto duší a jeho život, jeho citlivost či poznání, se rozprostřelo po celém těle. Existence života mu dává vše, co je krásné, a vše, co půvabně voní. Vaše existence je vše-prostupující. Ani všechny védy (svatá písma) dohromady neví, jak vás mohou velebit.

V kapce „jáství“ je obsažen veškerý vesmír. Můžete být dále touto kapkou v okamžiku, kdy tuto kapku pochopíte? Vjem „jáství“ označuje Parabrahman, ale není to Parabrahman.

Tazatel: Je vědomí skutečné nebo neskutečné?

Maharadž: Je to snové vědomí. Vy jste neskuteční, a proto je i svět neskutečný. Je to iluze, mája.

Tazatel: Proč tato iluze, mája, vytváří všechny tyto ztělesněné životy?

Maharadž: Farmář pěstuje a sklízí obilí proto, aby jej mohl jíst, a mája vytváří životy proto, aby je mohla pohltit. Mája nežije na životu, nýbrž na smrti tohoto života, protože by nebyla schopna bez těchto forem fungovat.

Tazatel: Podle vědců nemůže být hmota nikdy zničena, protože se vždy přemění z jednoho stavu do druhého.

Maharadž: Co je tím stavem, kde neexistuje žádná změna a který je vždy stálý? Ten stejnorodý homogenní stav, ve kterém není žádné „já“ a žádné „vy“ – kde není nic. Pouze toto je věčná pravda. Co je vaše skutečná přirozenost? Jak a s čím sebe sama ztotožňujete? Jestliže se ztotožňujete s tělem, tak společně s tělem umřete.

Tazatel: Zkouším tuto totožnost s egem zlomit.

Maharadž: Pociťovat, že jste individuální osobou, je samo o sobě podmiňujícím konceptem a i ten, kdo chce rozlomit omezení, je také konceptem. Jak můžete zničit ego, které tu není? Poznání „já jsem“ je první nevědomostí a jakékoliv poznání, které na základě tohoto prvního konceptu nabydete, je také nevědomostí. Jděte zpět ke zdroji své nevědomosti.

Myslíme si, že s polovičním poznáním jsme plní moudrosti a hlubokého poznání, což je naše domněnka. Ovšem pouze tehdy jsme důkladní a silní, když jsme bez myšlenek. Realizujte tento stav, který je osvobozen od myšlenek. Nestarejte se o jiné lidi a jiné věci. Provádějte si své vlastní zkoumání a zkuste objevit, jak se přihodilo, že jste.

Princip, který toto všechno chápe, je tím, jehož řečí je mysl. Na konci je obojí, tedy cokoliv, co je pochopeno, a ten, kdo chápe, zlikvidováno. Mnoho lidí to pochopilo a odešlo do tichosti.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek