Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

17. srpna 1979 – Vědomí, které je všeprostupující, nemá tento pocit omezené podstaty bytí (z knihy Semena vědomí)

29. 5. 2018 - Jirka

maharaj_nirupana_8.jpgMaharadž: Co je tím principem, který tvoří základ všem těmto zkušenostem? Musíte to nalézt. V okamžiku, kdy se probudíte ze spánku, zdá se vám, že znáte celý svět. Tato probíhající show, která je ve stavu výronu celkového dění, je vržena jako obrázek na vaši podstatu bytí. Skrze iluzi si myslíme, že „já“ tím pádem jsem oddělená bytost (ego). Vědomí, které je všeprostupující, nemá tento pocit omezené podstaty bytí. Toto všeprostupující vědomí nemá žádnou nevědomost a žádné poznání, ale nevědomost a poznání se v něm rodí. Když zapálím cigaretový zapalovač, řeknete, že tu je plamen, když jej sfouknu, řeknete, že tu již plamen není. Stejně tak je to s plamenem poznání, které tu je a není. Dokud se vaše slova nezastaví, je tu význam ve slovech a zároveň tu také není nic ve významu. Význam je sám o sobě bezvýznamný.
Tazatel: Jestliže jsou slova bezvýznamná, jak bychom vás tedy měli poslouchat?
Maharadž: Neposlouchejte mne, ale zaposlouchejte se do svého vlastního Já. Objevte, jak moc jste ve své vlastní společnosti.

17. srpna 1979 – Vědomí, které je všeprostupující, nemá tento pocit omezené podstaty bytí (z knihy Semena vědomí)

Maharadž: Zážitek vědomí přichází skrze tělo, a když se začnete na tělo dívat, zjistíte, že to není nic jiného něž potrava.

Tazatel: Ve mně je příliš mnoho sklonů – sklony k jídlu, smyslům, vazbám, myšlení – nazvěte to, jak chcete. Slyším Maharadže jako určitý druh intelektuální hudby, něco, co není intelekt, ale hudba, která vychází z intelektu. Proč bych to měl ignorovat? Nemohu si toho nevšímat, je to tu po celou dobu. Vím, že všechno vzešlo z potravy, ale to, co je tu přede mnou, není potravou. Je to něco jako květina.

Maharadž: Co je tím, co má tyto sklony?

Tazatel: Poslouchám tuto hudbu jako integrované, sociální já. Jak bych si toho měl nevšímat?

Maharadž: Co je tím principem, který tvoří základ všem těmto zkušenostem? Musíte to nalézt.

V okamžiku, kdy se probudíte ze spánku, zdá se vám, že znáte celý svět. Tato probíhající show, která je ve stavu výronu celkového dění, je vržena jako obrázek na vaši podstatu bytí. Skrze iluzi si myslíme, že „já“ tím pádem jsem oddělená bytost (ego). Vědomí, které je všeprostupující, nemá tento pocit omezené podstaty bytí. Toto všeprostupující vědomí nemá žádnou nevědomost a žádné poznání, ale nevědomost a poznání se v něm rodí.

Když zapálím cigaretový zapalovač, řeknete, že tu je plamen, když jej sfouknu, řeknete, že tu již plamen není. Stejně tak je to s plamenem poznání, které tu je a není.

Dokud se vaše slova nezastaví, je tu význam ve slovech a zároveň tu také není nic ve významu. Význam je sám o sobě bezvýznamný.

Tazatel: Jestliže jsou slova bezvýznamná, jak bychom vás tedy měli poslouchat?

Maharadž: Neposlouchejte mne, ale zaposlouchejte se do svého vlastního Já. Objevte, jak moc jste ve své vlastní společnosti.

Tazatel: Nevíme, jak být s naším vlastním Já. Připadá nám to tak ošklivé, že od toho stále utíkáme někam jinam.

Maharadž: Jste v tom ale chyceni. I kdybyste nazývali a považovali své já za ošklivé a neměli byste rádi svoji společnost, nebyli byste schopni se rozhodnout odmítnout si jídlo a opustit to, či ano?

Semeno, které je zaseto, je tak malé, a přesto je pak na stromě tolik květů, plodů, větví a všeho ostatního, co z tohoto semene vyrostlo. Já jím toto všechno a já jím semeno a semeno je pro moji sílu, spokojenost a uspokojení. Když se stávám svým Já, chápu, že podstata bytí je se mnou.

Příliš mnoho tužeb, příliš mnoho snů přichází k tělu, které zná „já jsem“. Tato podstata bytí si vzala formu tohoto pětielementárního těla. Musíte objevit, co je tím sebe-udržovatelem, udržujícím se s pomocí těla, které je jeho potravou (pozn. č. př. tímto sebe-udržovatelem je podstata bytí).

Zrození a smrt jsou pouze pojmy, jména. Když přišla smrt, znamená to pouze, že zkušenost, nazývající se zrození, je rozplynuta.

Tazatel: Když posloucháme Maharadže, vchází nám do mysli myšlenka, že smrt je báječná a že může přijít brzy a trvat navždy.

Maharadž: Když je smrt navždy, znamená to Věčné Neměnné Parabrahman.

Tazatel: Je tu ještě nějaká jiná tableta k uvítání smrti kromě zaposlouchání se do Maharadžových hovorů?

Maharadž: Jestliže se s konečnou platností rozhodnete, že nejste toto tělo, smrt bude konečná, smrt umře (pozn. č. př. to znamená, že myšlenka smrti je pryč). Proto zkuste prostě žít bez tohoto vědomí těla a mysli.

Tělo je závislé na esenci potravy. Potrava je závislá na pěti elementech a pět elementů je život toho, co nemá žádné jméno. Jestliže se pokoušíte objevit svoji podstatu bytí – tento zdroj, ze kterého jste vzešli, nebude tu žádné jméno, žádná forma a žádná vaše vlastní totožnost.

Tazatel: Zkouším nový experiment. Ať jsem cokoliv, nemám potřebu to popisovat, jmenovat to ani se po čemkoliv vyptávat. Cokoliv jsem, tak jsem a to je vše. Nevidím nic odděleného od sebe; prostě jenom jsem.

Maharadž: Jestliže jste schopen toto zvládnout, pak to všemi možnými prostředky dělejte. Jestliže nabýváte klidu a můžete pochopit Pravdu tímto způsobem, tak je to velmi dobré.

Z knihy Semena vědomí

Překlad: Aleš Adámek