Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
16. srpna 1979 - Zaměřte pozornost tam, kde nebyla vaše mysl (z knihy Semena Vědomí)
20. 3. 2018 - Gabriela
Maharadž: Nezajímám se o žádné fyzické disciplíny, o jógu, ani o cokoliv, co se dá z toho získat. To, co se snažím vysvětlit je toto: vy jste pouze já, já jsem vy. Já vím, že vy jste pouze to, co já, ale vy to nevíte, takže já vám zkouším toto vysvětlení, tuto znalost dát. Prováděním těchto fyzických jógových ásan a jiných cvičení získáte určitá uspokojení, ale toto není duchovní poznání.
16. srpna 1979 - Zaměřte pozornost tam, kde nebyla vaše mysl
Maharadž: Když lidé usilují o dosažení duchovního poznání, nemyslí přitom sami na sebe. Myslí pouze na to, jaké poznatky (koncepty) již stihli nasbírat.
Mnozí z nich, kteří sem přišli, četli knihu „Já jsem To“. Ze zvědavosti sem přišli, aby se podívali, kdo se pod touto osobou skrývá. Podívali se a potom šli pryč. Jestliže tu chcete objevit něco více, klidně se zde posaďte a poslouchejte, jak jen dlouho můžete, a zkuste pochopit, o čem se vede řeč.
Pochopil jste, co má být pochopeno?
Tazatel: Mám s přijímáním obtíže. Pozoruji tento neuvěřitelný odpor, který se uvnitř ̄ mne vytváří.
Maharadž: Kdo to říká?
Tazatel: Obtížnost samotná.
Maharadž: To, co má být pochopeno, tu již je. Ten stav, ve kterém jste byl ještě předtím, než jste nabyl toto poznání „já jsem“, je skutečným stavem. Pouze poté, kdy se vám dostalo tohoto poznání „já jsem“, jste se začal ztotožňovat s tělem a myslí. Cokoliv, co jste získal, a to včetně těla-mysli, má dočasné trvání a jednou to odejde, a proto je to neužitečné. To je třeba pochopit. Ale váš originální stav, ve kterém jste byl ještě před nabytím těla, je Pravdou, Skutečným stavem a ten zůstává napořád.
Z novorozeněte se stalo děcko, které mělo své dětství. Toto dětství přerostlo v mládí, pak v dospělost a nakonec ve stáří. Všechno to potěšení, které jste měl během těchto životních stádií ve svém životě a existenci, je falešné. Všechna tato stádia zmizí a i ten, kdo to chápe, také zmizí.
Tazatel: Co se týče těch příchodů a odchodů, o kterých Maharadž hovoří, jsou to zkušenosti těla nebo vědomí?
Maharadž: Prostřednictvím čeho zakoušíte zážitky?
Tazatel: Skrze smysly.
Maharadž: Co je originální příčinou vaší existence? Snůška čeho je to?
Tazatel: Moje existence je toto vědomí a všechny děje jsou již ve vědomí obsaženy.
Nesouhlasím s tím, že to můžete, jak tvrdíte vy, ztratit. Tělo může odejít, ale všechny zkušenosti ve vědomí a vědomí samotné neodchází. To, co odchází, je tato zvláštní forma tohoto těla, ale znalost, která je samotné vědomí, neodchází. To se objeví opět v další formě.
Maharadž: Jak jste dostal vaši formu? Co je příčinou této formy?
Tazatel: To je jiná záležitost.
Maharadž: Ne druhá, ne třetí a ne jiná. Mluvím k vám a to vás znepokojuje. Ptám se vás na tento první moment vzniku směsice zmatku. Toto tělo, tato forma je tu. Co je základní příčinou tohoto projevu?
Tazatel: Spojení dvou lidí. Není tímto spojením dvou lidí stejná znalost, která prodlužuje samu sebe? Vědomí samotné držící tento moment...
Maharadž: Chci znát jméno a formu této směsice zmatku.
Tazatel: Všechna jména a všechny formy.
Maharadž: Vy neslyšíte to, o čem tu hovořím. Nemůže vás to zasáhnout.
Ztište se.
Pochopil jste příčinu, díky které nazýváte nějaké osoby vašimi rodiči? Je to v důsledku jejich těl nebo esencí jejich těl?
Tazatel: Esencí.
Maharadž: Co se tam přesně odehrálo?
Tazatel: Nevím.
Maharadž: Předstíráte, že jste se stal džňáninem, a chystáte se napsat knihu, že ano?
Tazatel: Ne, on předpokládá, že budu psát knihu. V této diskusi jsem se ocitl proto, že vidím před sebou džňánina.
Maharadž: Zaměřte pozornost tam, kde nebyla vaše mysl. Zaměřte pozornost do tohoto stavu.
Vy všichni jste podobní lidem, kteří navštěvují mnoho obchodů, duchovních obchodů, aby mohli uždibovat a ochutnávat různé chuťovky, trošek po trošku, ždibek po ždibku.
Tazatel: Proč dále skrze Maharadžovu mysl vyvstávají všechny ty různé otázky, když si na všechny z nich již odpověděl?
Maharadž: Já jsem oddělen od otázek, jsem od toho odloučen.
Tazatel: Povídání ale není žádné řešení.
Maharadž: Jeví se vám to takto? Věnujte tomu pozornost a ono se to stane. Musíte se naučit žít bez ztotožňování se s tělem. Všechny aktivity, a to i tok mysli, přicházejí z životního dechu. Věnujte pozornost vědomí - to je meditace.
Tazatel: Myšlenky nás ale uchvátí a odvedou nás pryč.
Maharadž: Myšlenky mají příliš mnoho síly díky ztotožnění se s tělem.
Tazatel: Je velice obtížné prostě jen sledovat bolest. Strachuji se.
Maharadž: To, co sleduje bolest, jste vy. S vědomím musíte držet vědomí. Dejte pozornost této chuti „já“. Nedávejte pozornost strachu, ale věnujte pozornost tomu, co jste. Jakmile víte, co jste, stanete se nebojácní. Odstraňte koncept smrti ze své mysli. Není tu smrt jako taková. Jsem si zcela jist tím, že neumřete. Je to pouze koncept neboli idea. Vaše ztotožnění se s tělem pokračuje již od dětství, takže abyste se toho zbavil, potrvá to nějakou dobu.
Pro podstatu bytí, která se chce udržet při životě, je nutné švitoření. Cokoliv, co získáte, nemá žádnou hodnotu a ten, kdo získává, také žádnou hodnotu nemá. Dojdete k pochopení prázdnosti a falešnosti této hry. Pouze ve fázi nevědomosti považujete všechno za tak důležité. Přisuzujete nepravou důležitost věcem, které přicházejí a odcházejí.
Hovořím z pohledu, kde nevím o sobě samém, že já jsem. Nenáležím do sféry bdění a spánku. Jak potom mohu předpokládat, že jsem jako to či ono? Vy předpokládáte, že jsem něco nebo někdo.
Tazatel: Mohl by Maharadž říci něco málo o fyzických pozicích, o hatha józe?
Maharadž: Nezajímám se o žádné fyzické disciplíny, o jógu, ani o cokoliv, co se dá z toho získat. To, co se snažím vysvětlit je toto: vy jste pouze já, já jsem vy. Já vím, že vy jste pouze to, co já, ale vy to nevíte, takže já vám zkouším toto vysvětlení, tuto znalost dát. Prováděním těchto fyzických jógových ásan a jiných cvičení získáte určitá uspokojení, ale toto není duchovní poznání.
Tazatel: Získají lidé zvládnutím jógového procesu nějaké síly?
Maharadž: V jógovém procesu někteří lidé síly získají, ale to nemá konec. Není to Absolutno, tedy To Nejvyšší. Toto Absolutno lidé nezískají okamžitě. Lidé se zaplétají v silách a zázracích a pouze v tom si libují. Budou s tím stále zaneprázdněni, ale Absolutno ne. Podstoupí nová zrození.
Z knihy Semena vědomí
Překlad: Aleš Adámek