Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
X.6 Promluva o klamu (z knihy Dásbódh)
8. 4. 2016 - Aleš
Je tu stvoření, zachování a zničení tohoto světa a potom byla vyslechnuta odpověď na tuto ´řeč´. (Guny byly dány stranou a byl tu svět ´všeho´). Avšak Paramátman je nirguna a je bezforemné. Ono je takové, jaké To vždy je.
Vzniknout, existovat a potom odejít; jako takové je toto spojení ´řeči´, a proto to nemůže být (věčné) Paramátman. Tato Skutečnost/Paramátman zcela vyplňuje počátek, průběh a konec. (Tato ´řeč´ není také pravdivá. Ráno, když se probudíte*, se objeví tato ´řeč´ a poté přijde na řadu ´mnoho´ myšlenek. A když usnete, tato ´řeč´ neboli poznání přestane fungovat. Proto tato ´řeč´ universálního vědomí/´vše´ nemůže být věčné Paramátman). *(Siddharaméšvar Maharádž: Význam slabiky Óm/aum je ´já´. Když na vás někdo volá, počáteční vnuknutí, které se objeví, je ´Óh´, a to je forma slabiky aum. Tato zkušenost ´já jsem´ je tu každý okamžik. V těle všech bytostí probíhá toto ´já jsem´ den co noc. V každém jedinci/džívovi pokračuje vždy ´zpěv vlastního pocitu bytí´. Nejprve tu byl džíva, potom se z džívy stal Šiva a poté, kdy pocit džívovství a šivovství odejde, zůstává tu původní stav. Avšak zkušenost tu nikdy není, ani na okamžik).
|| Šrí Rám ||
-
Je tu stvoření, zachování a zničení tohoto světa a potom byla vyslechnuta odpověď na tuto ´řeč´. (Guny byly dány stranou a byl tu svět ´všeho´). Avšak Paramátman je nirguna a je bezforemné. Ono je takové, jaké To vždy je.
-
Vzniknout, existovat a potom odejít; jako takové je toto spojení ´řeči´, a proto to nemůže být (věčné) Paramátman. Tato Skutečnost/Paramátman zcela vyplňuje počátek, průběh a konec. (Tato ´řeč´ není také pravdivá. Ráno, když se probudíte*, se objeví tato ´řeč´ a poté přijde na řadu ´mnoho´ myšlenek. A když usnete, tato ´řeč´ neboli poznání přestane fungovat. Proto tato ´řeč´ universálního vědomí/´vše´ nemůže být věčné Paramátman). *(Siddharaméšvar Maharádž: Význam slabiky Óm/aum je ´já´. Když na vás někdo volá, počáteční vnuknutí, které se objeví, je ´Óh´, a to je forma slabiky aum. Tato zkušenost ´já jsem´ je tu každý okamžik. V těle všech bytostí probíhá toto ´já jsem´ den co noc. V každém jedinci/džívovi pokračuje vždy ´zpěv vlastního pocitu bytí´. Nejprve tu byl džíva, potom se z džívy stal Šiva a poté, kdy pocit džívovství a šivovství odejde, zůstává tu původní stav. Avšak zkušenost tu nikdy není, ani na okamžik).
-
Paramátman je zde neustále a uprostřed se pouze zjevuje bezmyšlenkovité Já jako tento klam. Tento průběh ´všeho´ je klamem/iluzí, nicméně zjevení tohoto klamu rozpouští/likviduje hrubohmotný svět.
-
Během stvoření, zachování a zničení hrubohmotného světa a mezitím, kdy tu je přicházení a odcházení tohoto universálního vědomí/´vše´, je stále přítomno toto nepřetržité Parabrahman. A nakonec, když nastane rovněž konec této vymyšlené ´máji/´vše´, On je tam.
-
Když tu je vivéka/rozlišování, pak tu je Puruša uvnitř této ´řeči´. A když je na počátku* tato ´řeč´, potom Átman je poznávající (tj. potom tento svědek se sám stal tím, co je pozorováno). Proto prostřednictvím bez-myšlenkovosti pochop Jeho. * (Janovo evangelium 1.1. – na počátku bylo Slovo …)
-
I když je tento klam máji/´vše´ vnímán jako nehybný, jak by to mohlo být bez-myšlenkové pochopení, které je Paramátman? Jen velmi málo existuje ve světě těch, kdo získali takové pochopení.
-
Když Paramátman vystoupí nepatrně ze Svého místa, potom tu je tato promluva ´věci´/´já jsem´. Avšak ve skutečnosti je velký Puruša oddělen od tohoto klamu (tato ´universální věc´/´vše´ je počátek času a klamu; a potom je Puruša Znalcem/Svědkem ukrytým uvnitř a osvětlujícím tuto ´věc´/poznané).
-
Když tu je tento klam mula máji, potom tam nemůže být bez-myšlenkovost. Přesto když je toto ´já jsem´ v mysli, potom může být tato Skutečnost rozpoznána. Proto nyní pozorně poslouchejte a tento klam ´já jsem´ se může proměnit v tuto neduální promluvu.
-
Je tu pouze Jedno Parabrahman, všude nahromaděné a Ono není nikdy pozměněno/modifikováno. Je-li tu zdání něčeho odděleného od této Skutečnosti, potom to něco je klamná forma.
-
Tato ´řeč´ mula máji je koncept a v tomto konceptu jsou tři guny a pět elementů. A poté, kdy tyto elementy expandují, se toto bez-myšlenkové Já a klamné ´vše´ projeví jako celý svět plný ´mnoha´ věcí.
-
Když tu je ´já´ a ´ty´, potom se toto bez-myšlenkové Já objeví jako klam. Když tu je (duální) uctívání, potom je toto bez-myšlenkové Já také klam a když tu je pochopení Íšvary, potom je bez-myšlenkové Já vskutku tímto klamem (tj. pozorování je také klam). šlóka - ´Já´, ty a hledající – to vše je klam. Bůh/Íšvara je vymyšlený a je také klam. Tento svět je vskutku iluzorní.
-
Kvůli této ´řeči´ neboli klamu tu je zdání hrubohmotného světa. Ale v důsledku této ´řeči´ se tento klam stává tímto bez-myšlenkovým Já. Neboť když se tato myšlenka mula máji stane ne-myšlením, pak je tou nejposvátnější Skutečností.
-
Nyní se toto bez-myšlenkové Já stalo tímto klamem ´já jsem´, a proto toto bez-myšlenkové pochopení je třeba jasně vstřebat. Pomocí následujících příkladů se posluchač může stát tímto bez-myšlenkovým já.
-
Když zapomenete na svůj vlastní přirozený ´stav´ a vzdálíte se od něho hodně daleko někam jinam, nebo-li pokud nerozpoznáte to, co je vám tím nejdražším, pak tu je toto ´já jsem´ a to je klam.
-
Je-li někdo opojen prožitkem ´mnoha´ věcí/bohatství a Skutečnost se jeví jako tyto četné rozličné formy, nebo když tu jsou ´mnohé´ zármutky či jste ovládnuti elementy, potom tu je tento klam pocitu ´já jsem´.
-
Jestliže v této inkarnaci deseti smyslů si sebe představujete jako ženu; nebo když se tato Skutečnost ustanoví jako prázdné přetvářky; nebo když toto klidné a tiché Já v rámci vnitřního prostoru přijme tělesné vědomí, potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Pokud Paramátman opomene chránit tento prostor (prázdnotu/nulu) nebo se vydá po chybné stezce za osvobozením; nebo když v tomto městě těla On zapomene na Sebe sama, potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Když toto Já, které je s vámi, je ztraceno, a je tu nepozornost (viz 8.6.); nebo když zapomenete na sebe, potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Když je tato ´věc´, jež byla vnímaným objektem, zapomenuta nebo když tato mula mája/´vše´ je vyslechnuta a Skutečnost je opomenuta; nebo když se stanete bojácní kvůli útrapám tohoto snu (tohoto snu světa); potom tu je klam pocitu ´já jsem´ (prvotní sen).
-
Pokud naruší kontinuitu mysli nějaká zlá znamení/předzvěsti věcí budoucích či prolhané fámy; nebo je-li vnímán objekt a v souvislosti s tím vyvstane strach; potom tu je klam pocitu ´já jsem´. (Randžit Maharádž – kde je prostor, tam musí být strach …. V noci se procházíte v temném lese a řeknete - ´Óh! Něco tam je.´ Ve skutečnosti tam však nic není.)
-
Jestliže někdo spatří strom ze dřeva (Siddharaméšvar Maharádž: Tělo je chodící, mluvící strom), anebo když mysl cítí, že elementy jsou skutečné; nebo když tato ´věc´ není (přítomna) a mysl se nechá zmást a zaplést, potom tam je klam pocitu ´já jsem´.
-
Jestliže se někdo strachuje a upadne do těchto bažin (tj. začne si představovat svět oddělených jmen a forem); nebo když kvůli touhám je toto místo moudrých vnímáno jako odražený obraz; nebo když sejdete z cesty a zatouláte se k bezvýznamnému, potom tam je klam pocitu ´já jsem´.
-
Když tu je Samojediné Brahman a je pociťován džíva; nebo když tu je Samojediné před/za samotným vnímáním a zjeví se džíva; nebo když Samojediné vnímá, a Ono se probudí, potom tu je klam pocitu ´já jsem´. (Když tu je Samojediné, co dalšího může být viděno? Když tu je Samojediné, jak by Ono mohlo spát?)
-
„Nyní by mělo být dovoleno této mula máje zůstat zde. Později bude osvojena Skutečnost“ (nechtít se vzdát poznání); nebo jestliže přijde na večeři* mrtvý člověk, pak tu je klam pocitu ´já jsem´. * (Existuje pověra, že nedávno zesnulý/á se vrátí, aby se svou milovanou osobou společně povečeřel/a).
-
Jestliže cítíte, že iluzorní *´já´ dosáhne Jednoty uvnitř ´věci´ v tomto nebo příštím zrození; nebo když vás jakožto muže/ženu chytí do pasti láska, pak tu je klam pocitu ´já jsem´. * (Toto ´já´ nemůže nikdy dosáhnout Skutečnosti; ´já´ musí být opuštěno).
-
Když se objeví mrtvý člověk ve snu* a kvůli tomu pocit ´já jsem´ začne žebrat; nebo když se tato nepřetržitá Skutečnost vyžívá v zahálčivosti/tuposti mysli, potom tu je klam pocitu ´já jsem´. *(Další pověrou je, že nedávno zesnulý/á navštíví svou milovanou osobu ve snu. Avšak tato osoba/džíva je chodící mrtvý člověk, který se objevil uvnitř prvotního snu pocitu ´já jsem´; potom ve snu (druhotném) uvnitř (prvotního) snu blaženost pocitu ´já jsem´ žadoní o štěstí).
-
Je-li vše v tomto světě falešné a (přesto) je pocit ´já jsem´ vyslyšen; nebo když mysl začne brebentit kvůli této síle ´já jsem´; nebo když se Znalec pokusí dotknout této vznešenosti universálního vědomí/´vše´, potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Jestliže věnujete přílišnou pozornost provádění rituálů, potom se poznání zkazí (tj. člověk zabloudí ve světských záležitostech); nebo jestliže kvůli znalostem zesílí klam (tj. ego poznání); nebo když toto Samojediné uvnitř tohoto ´vše´ je (konečně) osvobozené od svých omezení, potom tu je klam pocitu ´já jsem´(toto Samojediné je vždy osvobozené, a proto Ono je prostě snící, že je svobodné).
-
Když tu je ego těla a ego činnosti; nebo když tu je ego kasty a ego rodiny; nebo když tu je ego poznání a ego osvobození; potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Pokud Paramátman nechápe, co je spravedlnost, potom je Ono polapeno konáním bezpráví; nebo když toto klidné a tiché Já je vyburcováno egem, potom tu je klam ´já jsem´. (Spravedlností je míněno být věčným Já; nespravedlností je míněno pokládat se za tělo).
-
Není-li tato ´věc´, která všemu předchází, připomínána, nebo není-li toto bez-myšlenkové Já, které nastává po všem, pochopeno; nebo je-li toto nepřetržité Parabrahman zahaleno v domněnkách, potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Přijmout nápravy, které nepřinesou tuto ´zkušenost´ (tj. provádět ´mnoho různých´ sádhan/praxí); nebo se hnát za prožitky čehokoliv, co není touto ´zkušeností´; potom tu je klam ´já jsem´.
-
Věnovat se něčemu, co nemá tuto ´zkušenost´ jako svůj plod; nebo prostě dělat jógu, která postrádá toto poznání; nebo když se toto ´klidné a tiché´ oddává tělesným požitkům (hrubého těla a všech těl), potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Myslet si, že pán Brahma píše váš osud na čelo či věřit tomu, že bohyně Suti přijde k dítěti a přečte mu tento napsaný osud; nebo když ´příběh´ Boha je souhrn všech těch pověr; potom tu je klam pocitu ´já jsem´.
-
Toto nekonečné Paramátman se rozšířilo do klamu ´já jsem´ a tento klam vyrostl ve společnosti nevědomých lidí (s jejich ´mnoha´ koncepty a pověrami). Přesto abychom dostali/vyvolali toto pochopení nirguna, pak to nepatrné ´já jsem´ musí být vytvořeno (Z tohoto klamu ´já jsem´ přichází ´mnoho´ klamů, jestliže se díváte navenek/dolů. Přesto z klamu ´já jsem´ lze v případě, že nahlížíte dovnitř/nahoru pochopit Skutečnost, tj. konec klamu).
-
Když tu je toto hrubé stvoření utvořené z klamu ´já jsem´, potom jak ´tam´ může být Brahman? Neboť kromě nirguna Brahman je vše ve své podstatě klamem.
-
Jestliže se říká, že džňánin nemá žádnou samsáru, protože On ´hovoří´ tímto (jazykem) ´já jsem´; nebo pokud panuje víra, že džňánin neustále provádí zázraky i po Svém odchodu z těla, pak je to klam ´já jsem´ (Džnánin je Paramátman a On je za za/před touto ´řečí´ pocitu ´já jsem´; On unikl ze spárů máji).
-
Zde vyvstala pochybnost. „Jestliže někdo uctívá samádhí/hrobku džňánina, může tam potom zakusit nějaké úžasné zázraky?“
-
Toto nekonečné Paramátman (tj. džňánin) opustilo pocit ´já jsem´. Přesto síla Paramátmanu zde nepřestává mít ´vliv´. Avšak jak by On mohl být zapleten a držet se této vásány (této touhy být)? (Džňánin se netkne této síly poznání a existence. Přesto celé hrubohmotné stvoření nevědomého džívy má oporu v podobě tohoto poznání a toto stvoření by nemohlo ani na okamžik přežít bez této existence)
-
Taková byla pochybnost, která vyvstala a ta by měla být odstraněna Mistrem/Guruem. Potom lze díky bez-myšlenkovosti tento ´příběh´ o klamu uzavřít.
Tímto končí 6. kapitola 10. dášaky knihy Dásbódh s názvem „Promluva o klamu“.
Z anglického překladu Johna Norwella přeložil Aleš Adámek
Přednáška, ve které Šrí Siddharáméšvar komentuje tuto kapitolu (z knihy Amrut Laja I - Přednáška 41-42)
Další kapitoly z knihy Dásbódh (+ předmluva + zpívaný Dásbódh + PDF)