Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
X.4 Původ pozornosti (Přirozenost semínka) (z knihy Dásbódh)
18. 3. 2016 - Aleš
Pochopení přítomného okamžiku/´nyní´ je zničeno ve chvíli, kdy se snažíte poznat/vnímat tento hrubohmotný svět/stvoření. Pak se z lidské bytosti rodí další lidská těla a ze zvířat zvířecí těla a tento přítomný okamžik/´nyní´ (tj. poznání) vnímá prostřednictvím smyslových orgánů (a je tu minulost, přítomnost a budoucnost).
Jsou tu různá stvoření, některá létají, jiná chodí po zemi, další žijí ve vodě či v lese. Z tohoto univerzálního těla/´vše´ se tak projeví mnoho druhů tvorů/těl.
Může spolu současně existovat Pravda a smyslová zkušenost? Může spolu současně existovat domněnka a přesvědčení? Jestliže byla ukázána cesta Pravdy a přesvědčení, proč se vydávat těmito zavádějícími uličkami?
|| Šrí Rám ||
-
Pochopení přítomného okamžiku/´nyní´ je zničeno ve chvíli, kdy se snažíte poznat/vnímat tento hrubohmotný svět/stvoření. Pak se z lidské bytosti rodí další lidská těla a ze zvířat zvířecí těla a tento přítomný okamžik/´nyní´ (tj. poznání) vnímá prostřednictvím smyslových orgánů (a je tu minulost, přítomnost a budoucnost).
-
Jsou tu různá stvoření, některá létají, jiná chodí po zemi, další žijí ve vodě či v lese. Z tohoto univerzálního těla/´vše´ se tak projeví mnoho druhů tvorů/těl.
-
Může spolu současně existovat Pravda a smyslová zkušenost? Může spolu současně existovat domněnka a přesvědčení? Jestliže byla ukázána cesta Pravdy a přesvědčení, proč se vydávat těmito zavádějícími uličkami?
-
Z falešného poznání (radžas guna) se zjevuje to falešné, přesto je však přítomna tato ´řeč´ pronášená univerzálním tělem/´vše´. Bez tohoto ´vše´ nemůže dojít k zrození hrubého těla. (Kvůli tělesnému vědomí nelze vnímat toto univerzální tělo/´vše´. To ovšem neznamená, že neexistuje. Ono dává potenci/sílu tomuto ´mrtvému´ tělu).
-
Jak by se mohlo toto bez-myšlenkové Já narodit v hrubohmotné existenci poté, kdy jste pochopili tuto ´řeč´? Kdo* potom tedy umožnil, aby se Toto Já narodilo a jak? Když tato ´řeč´ utvořila ´vše´, k čemu pak vytvářet hrubé tělo? *(viz 9.7.26; jen my sami a nikdo jiný není zodpovědný za naše další zrození).
-
Věříte-li však, že tam je toto ´vše´, potom se toto nekonečné Paramátma rozvine vně. Ale řekněte mi, proč by se mělo toto univerzální tělo/´vše´ vůbec ve zdroji objevit? Neboť je tam vůbec někdo, kdo by něco někde vytvořil? (Tam je pouze to Jedno Paramátma a Ono není stvořitelem; vše ostatní jsou pochyby a představy).
-
Ale jak se zdá, tato předchozí pochybnost nadále přetrvává, proto poslouchej (jediný prostředek, jak skutečně přímo pochopit Pravdu, je zůstat v tomto naslouchání. Potom otázky, pochyby a tato ´řeč´ zmizí). A jakmile se přihodí toto pochopení nirguny, potom je třeba přestat natrvalo přijímat toto falešné tvrzení ´já jsem´.
-
Pochopení nirguny je Pravda/oprávněný Guru, ale hlupáci stále pokračují ve zkoumání prostřednictvím toho neskutečného/neoprávněného či falešného. Vězte, že jak pinda (tělo) tak ´zkušenost´ tohoto ´slova´ závisí na tom, čemu věříte. (Randžit Maharádž: Když víte, že máte sto tisíc dolarů v bance, pak k čemu je zapotřebí víra; vy to víte, ne!)
-
Když se v Brahman objeví mula mája, potom se Skutečnost projeví jako tato ´řeč´ osmičlenné Prakrti. A potom se Prakrti smísí s těmito elementy a gunami.
-
Mula mája značí (životní) dech spolu se svarúpou a v tomto dechu je poznána tato univerzální forma/´vše´. Je to tato Skutečnost, objevující se jako prvotní touha ´být, existovat´. Avšak v Brahman nebylo toto nařčení ´já jsem´ nikdy učiněno.
-
Když je tato prvotní touha představou uvnitř Brahman, pak se ´Átma Puruša´ stane prázdným ´slovem´. Přesto za tímto ´slovem´ existuje jedině Skutečnost/nirgunaÁtma a nic víc.
-
Átma je nirguna a tu lze nazvat Já/Self neboli Brahman. Tento ´název´ samotný není nic než falešná představa. A kvůli tomuto vymyšlenému ´názvu´ roste zmatek, jenž se šíří široko daleko (pokud je základem nevědomost, pak vše, co přichází z nevědomosti, nemůže být skutečné). Přesto Átma není nijak zasaženo.
-
I kdyby někdo trval na aplikování tohoto ´názvu´ pro Átma, přesto je to jako házení kamene do nebe. A i kdyby bylo uvnitř prostoru vynaloženo vyčerpávající úsilí, přesto nebude Skutečnost vůbec porušena/rozbita.
-
Takové je neměnné/neomezené Brahman. V neměnném mohou být aplikovány změny; tyto modifikace/změny jsou zlikvidovány, a neměnné je takové, jaké Ono je.
-
Nyní naslouchejte a dojde tu k pochopení nirguny. Neboť nepřerušovaným věděním lze zformovat toto bez-myšlenkové přesvědčení a jedině pak může být tato ´zkušenost´ transcendována.
-
Mája je větřík v Brahman. Znalec v této iluzi se nazývá Íšvara/Puruša a proto by Íšvara měl být označen za Pána toho ´všeho´.
-
Íšvara, který dal vzniknout třem gunám, se objevil jako tyto tři různé guny. Poté se Skutečnosti zjevila tři místa (tj. stavy snění, spánku a bdění), kde je vytvořen Brahma, Višnu a Mahéš.
-
Tam, kde je sattva, radžas a tamas, tam je bez-myšlenkovost a tedy to nejlepší z nejlepších těmito třemi gunami. Avšak před těmito třemi gunami tu je tato ´řeč´ a před ní tu je tato nirguna svarúpa.
-
Poznání je mocný pán Višnu. Poznání a nevědomost (společně) je Brahma se svými čtyřmi tvářemi (tj. čtyřmi druhy zrození); a ten nevědomý je Mahéš s pěti tvářemi (tj. z tama guny, tj. nevědomosti, přichází pět velkých elementů). On je extrémně zapomětlivý (ve chvíli, kdy se něco objeví, je to ihned zapomenuto; Randžit Maharádž: Musíte zapomenout na slovo, které jste právě slyšeli, jestliže máte uslyšet další slovo).
-
Když se tyto tři guny navzájem promíchají, jak je pak lze oddělit? Potom se ryzí sattva guna jeví jako něco vadného (viz V.4). Proto byste měli začít mluvit touto ´řečí´ a rozmotat tyto smíchané guny.
-
Uvnitř elementu větru se objevil Višnu, přesto tu je vskutku pouze tento vítr a svarúpa (tj. Prakrti/Puruša). Až později se ten se čtyřmi pažemi objeví jako držitel těla (když tu je vítr a svarúpa, pak tu je pozorování; pak se Višnu neboli sattva guna objeví a když na sebe vezmete toto tělesné vědomí, pak je to tato sattva guna, jež je poznáním).
-
Brahma a Mahéš se také objevili a pak to bezusilovné Samo-Jediné je držitelem těla (tj. džíva). Ale tento skrytý Puruša je odhalen, jakmile dojde k zřeknutí se tělesného vědomí.
-
Pokud člověk jasně rozjímá, poté je utajený Puruša uvnitř této vždy přítomné ´zkušenosti´ odhalen, a pak se tento člověk stává Puruša. Poté je vlastníkem Své síly a Pánem toho ´vše´.
-
Je tu Bůh/Puruša a je tu bohyně/Prakrti, jsou tu elementy a božstva (tj. tři guny). Tato síla, stoupajíc výš a výš, tak dosahuje (stavu) Brahman/´tam´. A kvůli Brahman tu je démon nevědomosti a toto ´umění´ poznání.
-
Duchové se nalézají uvnitř spojení větru se svarúpou a hlasitě se pohybují dle vlastní vůle a zanechávají za sebou takové věci jako datle či kousky kokosu (k zahnání duchů lidé používají datle a kousky kokosu, takže možná my jsme duchové, o kterých se zde Ramdas zmiňuje).
-
Jsou-li tyto věci brány jako falešné, pak bez-myšlenková svarúpa může poznat své vlastní Já (duchové atd. jsou jen triky představivosti, stejně jako toto tělo). Avšak nejprve prostřednictvím této ´zkušenosti´ poznejte tento svět jako svůj vlastní.
-
Jestliže se člověk pevně stabilizuje jako ´vše´/universální vědomí (tj. když zapomene na vše), pak toto hrubé tělo přejde/pronikne do universálního těla/´vše´. Proč by poté nemohlo Paramátman, které je Pánem světa, být také držitelem tohoto těla? (Nyní, když chápete toto ´vše´, pochopte, že to je Paramátman, jež se objevilo jako toto ´vše´ a vy neexistujete).
-
Kvůli tomuto větru a této svarúpě bylo podrženo toto universální tělo/´´vše´ a zjevil se Brahma, Višnu a Mahéš (nejprve zde bylo toto ´universální tělo/´vše´ a když bylo zapomenuto, objevilo se jemné a hrubé tělo, obě těla vytvořená gunami. Potom dochází k tomu, že něco znáte – to je satva guna; ale nevíte, co to je – to je tamas guna; a dáte tomu jméno – to je radžas guna). A poté se tato Skutečnost stala expanzí mnoha synů a vnuků (pokládáte-li se za hrubé tělo, přichází vám na mysl mnoho myšlenek ohledně vaší rodiny, dětí, vnoučat, předků apod.).
-
Nejprve byla tato žena zvaná Prakruti vymyšlena v tomto vnitřním prostoru. Paramátman si Sebe představil a ona byla vytvořena. Avšak její potomci, guny a elementy a mnoho objektů, nebyly vytvořeny z Paramátman (ty jsou vytvořeny z Prakruti).
-
Ona si pouze přála začít existovat, a poznávat, ale poté její potomci (guny a elementy) byly vymyšleny a Skutečnost se uvnitř tohoto universálního těla/´vše´ projevila jako tito potomci/synové. Potom se bezmyšlenkovité Já projevilo jako Hari (Višnu), Hara (Mahéš) a Brahma.
-
Poté Brahma vymyslel hrubý svět (tj. buddhi pojmenovávající to a tamto) a potom se ve společnosti tohoto přání ´být a znát´ objevil hrubý svět. Tímto způsobem se vytvořil hrubohmotný svět džívy pánem Brahmou. (Vše od tohoto poznání až po hrubohmotné stvoření se objevilo prostřednictvím představivosti a džíva poté říká: „Já jsem a já vím“).
-
Tato ´mnohost´ v práně byla vymyšlena a ve společnosti tohoto ´přání´ být se objevilo ´mnoho´ věcí. Poté se všechny páry, mužského a ženského pohlaví, projevily a vznikly čtyři druhy zrození. Prvním druhem je zrození z vajíčka; druhým druhem je zrození z dělohy.
-
Třetím druhem je případ, kdy se Samo-Jediné objeví z potních tekutin. Nejprve se tato Skutečnost stala touto ´řečí´, a poté se narodí v práně z horkého potu (mikro-organismus, virus, atd.). A čtvrtým druhem zrození je to, kdy se Samo-Jediné v důsledku tohoto větru ´já jsem´ náhle objeví jako pučící semeno.
-
Když se Samo-Jediné narodí jako lidský plod, potom se bez-myšlenkovost stane *imaginacemi/představami lidské bytosti a prázdným představením, což jsou čáry a kouzla démona (tj. nevědomosti), a poznáním světa vytvořeného Brahmou (tj. vyprojektované intlektem/buddhi člověka). *(On je dobro a toto je zlo, atd., tj. mnoho odlišných individuálních konceptů, jež udržují tuto kontinuitu tělesné totožnosti).
-
Z tohoto Samo-Jediného uvnitř této ´věci´ vzešla radža guna člověka; z tohoto ryzího poznání vzešla tama guna démona a z ryzího poznání vzešla sattva guna, jež má povědomí tohoto světa vytvořeného Brahmou.
-
Kvůli vědomí a nevědomosti se toto Samo-Jediné stane člověkem v práně a díky studiu véd (tj. neti, neti) se vydá po stezce pocitu ´já jsem´. Stvořený svět vytvořený Brahmou je vymyšlen v důsledku vědění a nevědomosti.
-
Z tohoto universálního těla/´vše´ vzešla těla ´mnoha´ bytostí. Toto hrubohmotné stvoření se rozšířilo z této modifikace universálního těla/´vše´ a tato ´mnohá´ těla byla vytvořena díky neměnnému bezmyšlenkovitému Já.
-
Není-li tato pochybnost ´zde´ pevně podržena, pak se universální ´vše´ rozptýlí a vznikne hrubohmotné stvoření. A jakmile pochopíte bezmyšlenkovitost, pak se na základě tohoto pochopení dostaví nirguna. (Být universálním tělem/´vše´ je pochybností pro To Samojediné, jež je mimo jakákoliv těla. Avšak když toto ´vše´ není pevně podrženo, pak tu vyvstane mnoho druhů pochybností).
-
Když bylo zformováno toto hrubohmotné stvoření, jak ho poté dokáže Višnu vyživovat a ochraňovat? (Jak byste mohli být vědomím Višnua, když tu dochází k představivosti buddhi/intelektu a vytváření ´mnoha´ konceptů a otázek, atd.?) A jak bude toto bez-myšlenkové šetření uvnitř posluchače pochopeno?
-
Kdykoli se objevila Skutečnost v práně, pak je poznávána a chráněna touto prapůvodní formou (´já jsem´). Kvůli tomuto universálnímu tělu/´vše´ jsou zcela zničeny způsoby ´mnoha´ démonů (objektů) právě na základě této sádhany/praxe čirého/prostého vědomí.
-
Když ´mnoho´ myšlenek podrží pevně v mysli tuto inkarnaci Višnua (zapomeňte na vše a pak je tu přirozeně vědomí), pak jsou tyto zlé a zkažené, záměrné a nekontrolované myšlenky zničeny. A potom díky tomuto vědomí se Višnu narodí v mysli a stane se místem dharmy(vnitřní kvalita neboli povinnost vědět jedině).
-
Proto když se stanete tímto místem dharmy (tj. poznání), pak jste nazváni inkarnací Višnua (tj. *Avatar). Ale ten, kdo nepraktikuje oddanost, je ´na hony vzdálen Átmanu´, a potom se tato přirozená svarúpa přemísťuje pouze v noci, v temnotě nevědomosti. *(RandžitMaharádž – ´Avatar značí klesnout dolů´; to znamená opustit svou svarúpu).
-
Vše, co se narodí v práně, je (časem) zničeno v důsledku své nevědomosti. A kvůli tomu je tato původní forma (poznání) zničena (Každou noc jsme vyřízeni/zničeni; když spíte, kde je toto vědění? Randžit Maharádž: Spánek je malá smrt).
-
Potom Rudra (on zapomene na vše) je probuzen a hrubý svět džívy bude tímto spálen. A v době zkázy bude vše v Brahmándě zcela spáleno.
-
Tímto způsobem došlo z ´řeči´ bez-myšlenkového Já k stvoření, zachování a zničení tohoto hrubého světa. Proto je třeba, aby tomu posluchač věnoval plnou pozornost a byl pohlcen v této ´řeči´.
-
Potom dojde k ukončení představivosti a rozpuštění stvoření. Poté bude pochopeno Paramátman. Ten, kdo pochopí toto rozpuštění pěti elementů, se nazývá džnánin.
Tímto končí 4. kapitola 10. dášaky knihy Dásbódh s názvem „Původ pozornosti (Přirozenost semínka)" .
Z anglického překladu Johna Norwella přeložil Aleš Adámek
Další kapitoly z knihy Dásbódh (+ předmluva + zpívaný Dásbódh + PDF)