Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

132. K pravému naslouchání nedochází prostřednictvím uší, ale skrze vědomí – (Nirupany)

3. 9. 2015 - Gabriela

nirupana_16.jpgJakmile začne kvalita sattva (životní síla) upadat a intelekt slábnout, bude se vytrácet paměť. Proto si člověk ve stáří věci nepamatuje. Dokud nerealizujeme, kdo jsme, všechna překrytí budou muset být akceptována. Co se ale stane, když realizujeme, že nejsme ani sattvou, ani její kvalitou vědění. Tělo je nahromaděním výtažku potravy. Kvalita, která je přítomna v potravinovém výtažku, říká: „Já jsem tělo. Jsem muž nebo žena.“ Tak jako je v kytce přítomna vůně, tělo má vědomí, které je nazýváno sattvou. Zdrojem této kvality je potrava. Bez potravy tu není ani prána. Můžete uchopit pránu a vědomí? Nirvána značí to, kde na konci nic nezbývá. Některé vaše činnosti mohou zanechat na prostor dojem, ale nikoli na Toho, kdo je nirgunou (bez kvalit). Pocit ´já jsem´ již zde není. Guna má zrození či vyvstání, dobu setrvání a zánik neboli rozpuštění. Ten, kdo toto ví, zůstává v tichosti.

Nirupana 132

 Čtvrtek, 27. září 1979

Jakmile začne kvalita sattva (životní síla) upadat a intelekt slábnout, bude se vytrácet paměť. Proto si člověk ve stáří věci nepamatuje. Dokud nerealizujeme, kdo jsme, všechna překrytí budou muset být akceptována. Co se ale stane, když realizujeme, že nejsme ani sattvou, ani její kvalitou vědění. Tělo je nahromaděním výtažku potravy. Kvalita, která je přítomna v potravinovém výtažku, říká: „Já jsem tělo. Jsem muž nebo žena.“ Tak jako je v kytce přítomna vůně, tělo má vědomí, které je nazýváno sattvou. Zdrojem této kvality je potrava. Bez potravy tu není ani prána. Můžete uchopit pránu a vědomí? Nirvána značí to, kde na konci nic nezbývá. Některé vaše činnosti mohou zanechat na prostor dojem, ale nikoli na Toho, kdo je nirgunou (bez kvalit). Pocit ´já jsem´ již zde není. Guna má zrození či vyvstání, dobu setrvání a zánik neboli rozpuštění. Ten, kdo toto ví, zůstává v tichosti.

V nirvikalpa samádhí – bez jakýchkoliv mentálních konstrukcí (konceptů) – vědomí mizí. Jde o samádhí, ve kterém není přítomna fyzická nebo mentální bolest. Guny jsou stranou.

Není-li zde podpora těla, kdo může vědět (uvědomovat si)? Pak jsou Tomu udělována jména jako Brahma, Višnu atd. To je vědomí. Tělo není naše pravá přirozenost. V naší pravé přirozenosti není ani stopa po nějaké vlastnosti. Nemá žádný koncept. Ten, kdo realizuje svou pravou přirozenost, stává se podobný Bohu. Ten, kdo zná Já, je Džňánin. On je Guru. Ti, kdo si libují v rituálech, nemají poznání o přirozenosti Já. Realizovat pravou přirozenost a žít jakožto Já se nazývá náboženstvím Já. Naše vědomí je zde spontánně. To, co je poznáno, je skrze mysl. Vědomí existuje před myslí. Ten, kdo žije dle přirozenosti Já, netrpí sevřením zrození a smrti. Nemá žádný osobní zájem, jelikož nemá žádnou formu. Dokud je zde tělesné vědomí, přirozeně vyvstává touha. O cokoliv je nutné pečovat, není ve své přirozenosti Džňáninem.

K pravému naslouchání nedochází prostřednictvím uší, ale skrze vědomí. Když tu není tělo, nelze zmínit vědomí. Tvrdit: „Nyní umírám.“ nebo „Odcházím.“, je iluzorní koncept. Dokonce i koncept „Bude zde realizace Já“ je chybný. Jestliže se vydáte setkat se s Já, oddělí se. Ono se s vámi setká bez vašeho snažení setkat se s Ním.

Držení se Guruových slov představuje velkou službu Guruovi. Za tímto účelem musíte věnovat plnou pozornost své pravé přirozenosti po celý čas.

 

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Nisargadatta Maharadž Ki Džej

Další nirupany Šrí Nisargadatta Maharadže naleznete v "Textech na pokračování".

Překlad: Gabriela Adámková