Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

54. Tělo není „Já“ (z knihy Vše je iluze)

3. 6. 2015 - Aleš

SiddhaObjekty jsou zdánlivé a požitek z nich je také jen zdánlivý. Požitek je pocit, který máte rádi. Máte radost, když vše běží podle vašeho očekávání.Jáma, bůh smrti, jezdí na buvolu nevědomosti a útočí na vás. Nevědomost je to, co vás dovede do říše smrti. Svádění smysly a to, že se v honbě za požitky necháme chytit do pasti, není nic než naše připoutanost k tělu. Vše se děje v impozantním zintrikovaní věcí, ale individualita říká: „To „já“ jsem vše udělala.“ I když je ve skutečnosti Já, říká, že je tělem a nese břemeno zásluh a hříchů. To je choroba tělesné totožnosti, tedy ega. Je to jako pes, který běží pod jedoucím vozem a říká, že to je on, kdo vůz řídí. Podobně se individualita ujímá falešné pýchy. Chce dělat vše. Vůbec nikdy se nezastaví, aby si odpočinula. Je to jako kdyby ji postihl neovladatelný záchvat tělesné totožnosti.

|| rádžádhirádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Mahárádž kí džaj ||

Pouze „On“ („Jedno jediné Já“) osvětluje mysl, intelekt a všechny smyslové orgány a jejich objekty. Je to falešná představa myslet si, že „On“ je „někdo“. Pokud trváte na tom, že jste „tělo“, pak vám připadá, že tělo dělá všechno, tedy že jí, pije atd. Tomu se říká nevědomost. Iluzorní koncept „já jsem tělo“ vytváří individualitu, a pocit „já nejsem tělo“ vás dělá Bohem (Šivou). Víra, že objekty, vnímané smysly, jsou plné radosti, je pouhý koncept. Smyslové orgány se starají o to, aby zachytily objekty. Svět těla je vyměřen. Je to svět o velikosti tři a půl paže (paže je zde jako délková míra a tři a půl paže je průměrná velikost lidského těla). Všechny činnosti jsou jen pro tělo. Tělesné záliby a připoutanosti přinášejí potěšení pouze tělu. Ono poskytlo svou slávu smyslovým orgánům a nyní ji nedostanete nazpět, ani kdybyste se o to pokoušeli. Smysly jsou závislé. I kdybyste se o to snažili deset tisíc let, stejně nebudete schopni mít je pod kontrolou. To je div! To je to, co se nazývá „potěšení“! Potěšení je vyjádřením smyslových nervů.

Existuje tu hra plná šílenství a bylo rozhodnuto, že musíte zůstat v této hře, končící vítězstvím či prohrou, potěšením či smutkem, a dále ji prožívat. Říkáte tomu potěšení, ve skutečnosti to však není nic než hra představivosti. Nazýváte to potěšení, ale přitom je to třeba „zlikvidovat“. Ve zničení požitku tkví opravdové štěstí. Lidé však v honbě za požitky pokračují, což jim ve skutečnosti způsobuje jen samé utrpení. Pokud jste požitek sprovodili ze svého života, pak je to dobře, avšak nezapomeňte, že ten, kdo ho zničil, musí také umřít.

Objekty jsou zdánlivé a požitek z nich je také jen zdánlivý. Požitek je pocit, který máte rádi. Máte radost, když vše běží podle vašeho očekávání. Bůh (Šiva) je bez myšlenky duality a bez jakýchkoliv pochybností. Objekty každého smyslového orgánu jsou rozdílné. Všech deset orgánů vás žene do deseti směrů. Jáma, bůh smrti, jezdí na buvolu nevědomosti a útočí na vás. Nevědomost je to, co vás dovede do říše smrti. Svádění smysly a to, že se v honbě za požitky necháme chytit do pasti, není nic než naše připoutanost k tělu.

Vše se děje v impozantním zintrikovaní věcí, ale individualita říká: „To „já“ jsem vše udělala.“ I když je ve skutečnosti Já, říká, že je tělem a nese břemeno zásluh a hříchů. To je choroba tělesné totožnosti, tedy ega. Je to jako pes, který běží pod jedoucím vozem a říká, že to je on, kdo vůz řídí. Podobně se individualita ujímá falešné pýchy. Chce dělat vše. Vůbec nikdy se nezastaví, aby si odpočinula. Je to jako kdyby ji postihl neovladatelný záchvat tělesné totožnosti.

Ve městě, kde žili slepí lidé, byla uzákoněna vyhláška, v níž bylo stanoveno, že pokud přijde do města někdo, kdo je schopen vidět, ostatní mu vyjmou oční bulvy. Chce-li si návštěvník města uchovat svůj zrak, musí odsud nenápadně uniknout. Iluze ví, že pokud někdo realizuje Já, bude tím sama zhanobena, tudíž začne vynakládat úsilí v opačném směru Poznání. Protože jste připoutáni, cyklus zrození a smrti neustal. Vlastně jen když si začnete myslet, že štěstí je nic než utrpení, pak se jedná o opravdové štěstí. Činnost s očekáváním prospěchu je velice zhoubná. Touha po výsledku donutí Já, které je mimo zrození, aby se zrodilo. Proto nemějte touhu po jakémkoliv výsledku. Iluze sužuje individualitu (džívu) tím, že jí přivodí přelud tělesné totožnosti, ale žel bohu, individualitu to nijak neotravuje. Individualita prochází zrozením v mnoha různých tělesných formách a trpí, a vše se děje na základě jejího souhlasu. Individualita se toulá všude sem a tam, překrývaje záměrně oči Jáství.

18. 9. 1935

 

 

 

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharadž Ki Dže

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Nisargadatta Maharadž Ki Džej 

další kapitoly z knihy ´Vše je iluze´ jsou v "Textech na pokračování"

překlad Aleš Adámek