Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
VI.6. - Pojednání o Stvoření (z knihy Dásbódh)
22. 5. 2015 - Michal
- Před stvořením tu bylo Brahman. V té době stvoření neexistovalo. V současnosti můžeme stvoření vidět. Je skutečné, nebo falešné?
- „Jsi veliký mudrc, který vše zná. Prosím, odstraň mé pochybnosti.“ Tímto způsobem posluchač poprosil Mistra.
- Vlídný Mistr, znalý všeho, započal diskusi a řekl: „Tak tedy, poslyš odpověď na svou otázku. Zůstaň bdělý zatím, co budu vysvětlovat.“
- V Bhagavadgítě je řečeno že, „Nesmrtelnost je obsažena v každé živé bytosti.“ Podle tohoto prohlášení je stvoření skutečné.
- Nicméně, dle výroku, „Cokoli je viděno, bude zničeno,“ je stvoření falešné. Kdo může rozhodnout, co je pravda a co lež?
- Pokud bychom řekli, že je skutečné, přesto bude zničeno. Pokud bychom řekli, že je falešné, přesto zůstává stále viditelné. Nyní Ti vypovím, jak to je.
- Svět obývá mnoho druhů lidí. Jedni jsou nevzdělaní a druzí znalí, takže člověk obtížně získává uspokojivé odpovědi.
|| Šrí Rám ||
Kapitola 6.
Pojednání o Stvoření
II Šrí Rám II
- Před stvořením tu bylo Brahman. V té době stvoření neexistovalo. V současnosti můžeme stvoření vidět. Je skutečné, nebo falešné?
- „Jsi veliký mudrc, který vše zná. Prosím, odstraň mé pochybnosti.“ Tímto způsobem posluchač poprosil Mistra.
- Vlídný Mistr, znalý všeho, započal diskusi a řekl: „Tak tedy, poslyš odpověď na svou otázku. Zůstaň bdělý zatím, co budu vysvětlovat.“
- V Bhagavadgítě je řečeno že, „Nesmrtelnost je obsažena v každé živé bytosti.“ Podle tohoto prohlášení je stvoření skutečné.
- Nicméně, dle výroku, „Cokoli je viděno, bude zničeno,“ je stvoření falešné. Kdo může rozhodnout, co je pravda a co lež?
- Pokud bychom řekli, že je skutečné, přesto bude zničeno. Pokud bychom řekli, že je falešné, přesto zůstává stále viditelné. Nyní Ti vypovím, jak to je.
- Svět obývá mnoho druhů lidí. Jedni jsou nevzdělaní a druzí znalí, takže člověk obtížně získává uspokojivé odpovědi.
- Stanovisko nevzdělanců je, že stvoření (svět) je trvalé, a bohové, náboženství, náboženské poutě a sliby jsou zcela skutečné.
- Uvědomělá bytost říká, že uctívat modlu je pro hlupáky. Pošetilci jsou připraveni spoléhat se na skutečnost své modly, ale kde bude modla poté, kdy dojde k rozpuštění veškerého stvoření?
- Nevzdělanec se ptá, „Proč by tedy člověk měl provádět rituály a zpívat, proč vzývat chválu Guruovi a putovat na různá poutní místa?“
- Samotným Pánem Šivou je doporučeno uctívat Satgurua. Jeho objasnění uctívání Satgurua je podáno v Gurugítě.
- Jak má člověk uctívat Gurua? Nejprve je třeba Ho rozpoznat. Následně by měl každý pro sebe nabýt spokojenost pomocí rozlišování, jak radí Guru.
- Gurugíta prohlašuje, „Pokud člověk medituje na Satgurua, jak může zůstat zachován iluzorní svět?“
- Znalec mluví obdobně. Jakmile poznáte Satgurua, získáte pevné přesvědčení, že vše stvořené je neskutečné.
- Posluchač v obecenstvu s tím ale vůbec nesouhlasí. Začne namítat, „Jak můžeš tvrdit, že to, co Pán Kršna prohlásil, je nevědomost?“
- Výrok Bhagavadgíty říká, „Jsem Nesmrtelností v živých bytostech.“ Jak můžeš tvrdit, že je to nevědomost.
- Posluchač pocítil smutek v mysli, když vyjadřoval své pochybnosti v tomto směru. Odpověď na tuto otázku by měla být pečlivě vyslechnuta pozornými posluchači.
- Nerozumíš tomu, co Pán Kršna řekl v Gítě, proto se zbytečně znepokojuješ.
- Pán Kršna řekl, „Má velkolepost je podobna obrovskému fíkovníku.“ Přesto, strom se zlomí, pokud je pokácen.
- Má Pravá Podoba nemůže být poškozena žádnými nástroji, je nespalitelná ohněm a voda ji nedokáže rozpustit.
- Naopak, fíkovník lze porazit za pomoci nástrojů, může být spálen ohněm a lze jej rozpustit ve vodě, neboť je zničitelný.
- Fíkovník se pokácí, spálí a rozpustí. Jestliže je Pán takový, nemůže být přeci jednotou? Smysl toho lze pochopit pouze prostřednictvím učení Satgurua.
- Pán Kršna říká, „Jsem myslí mezi smyslovými orgány.“ Jestliže tvrdí, že Bůh je mysl, pak proč bychom měli ovládat stavy své neklidné mysli?
- Pán Kršna toto prohlásil s cílem ukázat kroky na cestě duchovní praxe, stejně jako se člověk učí abecedu. Podobně, jako se na cestě pokládá jeden kámen za druhým.
- Zdánlivé rozpory ve významu jeho výroků jsou podobny tomuto. Bůh je znalec veškerenstva. Všechny argumenty založené na identifikaci s tělem (považování sebe sama za tělo) jsou k ničemu.
- Ve Védách, Upanišadách a dalších starověkých písmech existují rozdílnosti v mnoha prohlášeních. Pouze za pomoci učení Satgurua mohou být tyto rozdíly vyřešeny.
- Dokáže někdo rozřešit nesrovnalosti ve Védách a dalších písmech? Nikdo kromě světců nemůže dát správné pochopení.
- Hlavní tvrzení či výrok a konečná nauka jsou uvedeny s použitím ukazatelů ve starověkých písmech. Nicméně, konečné přesvědčení o smyslu lze pochopit jen prostřednictvím slov mudrců.
- Jako odpovědi na argumenty jsou dávána různorodá a rozporná tvrzení. Každý prohlašuje, že je lepší, než ten druhý. Rozličných argumentů v písmech a védách je tolik, že je nelze všechny vyřknout.
- Proto byste se měli vzdát argumentů a místo toho se věnovat duchovním rozhovorům, které vám pomohou získat „Blaženost Brahman“ jakožto svou vlastní zkušenost „Já“.
- Z jednoho konceptu vyvstane nekonečný počet stvoření (věcí), které (poté) zmizí. Jak mohou být popisy těchto věcí skutečné?
- Bůh je vytvořen z představivosti, a od toho se rozvine silný vztah k Bohu. Pokud se tomuto vymyšlenému Bohu něco stane, oddaný je nešťastný a pln lítosti.
- Pokud je podoba Boha vytvořena z kamene a jednoho dne se rozbije, oddaný je naplněn smutkem a lítostí a zhroutí se plačící a naříkající.
- Podobě Boha se může přihodit cokoli. Může být ztracena kdesi v domě, nebo odcizena a odvezena pryč, či rozbita zlými lidmi.
- Podoba Boha může být poškozena, či vhozena do vody, nebo odnesena a rozšlapána pod něčími nohami.
- Nebo například, jak dokáže člověk rozeznat velikost poutního místa, které bylo zcela zničeno zlomyslnými lidmi? Nikdo nedokáže pochopit, co se stalo s posvátnou čistotou, která tam dříve byla.
- Některé podoby Boha mohou být vyrobeny zlatníky ze zlata, nebo vylity z kovu a jiné mohou být vytesány z kamene.
- Na březích řek Narmada a Gandaki jsou kameny v počtu milionů, které jsou považovány za podoby Boha.
- Na posvátných místech, jako je Chakra Tirtha, existuje nespočet kamenů, obsahujících přírodní kruhové zvlnění uvnitř, a jsou považovány za podoby Boha. S tolika podobami Boha mysl nenabyde konečné přesvědčení, že existuje pouze jeden Bůh.
- Je mnoho chrámů, kde jsou uctívány různé věci, jako šípy, rýžová zrna, měděné mince a pazourky, a lidé nevědí, jestli tito Bozi jsou opravdoví nebo falešní.
- Jednou člověk uctívá Boha utkaného z hedvábí, a poté, co se roztrhne, hned další den počne uctívat Boha vytvořeného z hlíny.
- Všichni říkají, „Náš Bůh je ten pravý Bůh. Podporuje nás, když máme potíže a po celou dobu plní naše přání a touhy.“
- Když se posléze něco stane s podobou jejich Boha, říkají, „Jeho neposkvrněnost je pryč. Ať se stane cokoli, je naším osudem, aby se to stalo. Nyní není možné, aby náš Bůh změnil náš osud.“
- Vy blázni! Je třeba vědět, že jsou jen kovem, kamenem, blátem a dřevem. Jak to může být Bůh? Všechny tyto způsoby uvažování jsou pouhou iluzí.
- Podobně, plody jsou získány podle představy, kterou máte. Znak jediného pravého Boha je zcela jiný.
- Vše ve stvořeném je iluzí. Stvoření je falešné. Védy a stará písma to prohlašují sto tisíckrát.
- Mudrci a světci s nejvyšší zkušeností také říkají, že jejich zkušenost je stejná jako tato prohlášení. Bůh je za (před) pěti elementy a vše stvořené je iluze.
- Před vyvstáním světa, v průběhu jeho trvání a po jeho zničení existuje jeden věčný Bůh sám o sobě, na počátku a na konci.
- To je konečný závěr ze všech. O tom není pochyb. Spojení s příčinou a následkem, deduktivní a induktivní přístup, to vše jsou nic než koncepty objevující se v představivosti.
- Z představivosti se má za to, že existuje osm druhů stvoření neboli světů. Poslouchej pozorně vyprávění o těchto osmi světech.
- Jeden je světem představivosti, druhý světem slov a třetí je viditelný svět známý všem.
- Čtvrtý je světem obrazotvornosti, pátý světem snů, šestý světem nebeských bytostí a sedmý vymyšleným světem díky halucinaci ve vysoké horečce.
- Osmý je světem stvořeným z hypnózy. Pochopte, že toto je těch osm světů. Který z nich lze považovat za lepší? Který může být považován za skutečný?
- Celé stvoření je zničitelné. To je zřejmé světcům a mudrcům, kteří tvrdí, že uctívání „Boha s atributy“ (saguna) by mělo být s pevným odhodláním určitě vykonáváno.
- Jistotu o nirguně (Skutečnost bez atributů) adept nabyde jedině za pomoci kvalitativní formy uctívání (saguna neboli Skutečnost s atributy). To se stane díky schopnosti rozlišování mezi podstatným a nepodstatným ve společnosti světců.
- Nyní stačí. To, co bylo řečeno, může adept zcela pochopit ve společnosti světců. Jinak se jeho myšlenky pouze rozbouří a přepadnou ho pochybnosti.
- V tomto bodě žák vznesl námitku. Řekl, „Pochopil jsem, že svět je neskutečný, ale pokud neexistuje, proč ho vidíme?
- Svět je totiž viděn naším zrakem, proto se zdá být skutečný. Ach Mistře, řekni mi, co s tím člověk může udělat?“
- Správná odpověď na to je uvedena v následující kapitole. Žádám posluchače, aby pozorně naslouchali vysvětlení, které bude následovat.
- S vědomím, že celý svět je v podstatě neskutečný, měli byste i stále udržovat oddanost ke Guruovi s atributy (saguna). Jen ti, kteří zakusili tuto sladkost, porozumí.
Tímto končí, v šesté Dášace knihy Dasbódh, dialogu mezi Guruem a žákem, šestá kapitola s názvem „Pojednání o Stvoření“.
Džaj Raghuvír Samartha
překlad Michal Nierostek