Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

36. Ten, kdo žije jako tělo, musí trpět tělesnou bolestí (z knihy Vše je iluze)

21. 1. 2015 - Aleš

Prožíváme-li sebe jako fyzické tělo, bolesti a utrpení těla jsou naším osudem. Ten, kdo se drží totožnosti s fyzickým tělem, má nedostatek psychické pohody a rovněž prožívá problémy spojené s pýchou, egem a úzkostí. Ten, kdo žije v transcendenci tělesného vědomí, získá Nejvyšší Skutečnost, Parabrahman. Osvojit si pozici individuality i poté, kdy víte, že jste Brahman, je, jako kdybyste byl král a vykonával přitom nějaké pomocné služby jako sluha. Stát se dospívajícím juniorem, když ve skutečnosti jste již seniorem, se podobá spáchání sebevraždy. To je pád. Iluze ukazuje svou sílu, a i když víte, že hra máji je pouze iluze, myslíte si o ní, že je skutečná. Je to proto, že jste navyklí přemýšlet tímto způsobem. Musíte se vzdát tohoto zvyku. Jinak zůstanete jako otrok iluze. Jak můžete být volní, když se držíte tohoto typu návykového myšlení?

|| rádžádhirádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Mahárádž kí džaj ||

Oddaný je skutečně Bůh. Když říkáte, že se „stal“ Bohem, co tím myslíte? Koncept „vašeho já“ je iluzí. Ve světě je pouze „Jedno jediné Já“. Bez ohledu na to, zda řeknete had či škorpión, stejně je vše jen Brahman. Zdání světa se skládá z pěti elementů a jednoho Já, a toto vše je pouze Bůh. To nám dává věčnou blaženost bez rozdílnosti, nedvojnosti a bezstarostnosti. Všechny tyto ctnosti přicházejí najednou. Iluze převzala naše vlastnictví (uvědomění si své pravé totožnosti). Proto jsme se stali nešťastnými. Znaky „realizace Brahman“ jsou tyto: pocit klidu, nepřítomnost úzkosti a strachu, naprostá spokojenost a nezvyklý pocit blaha. To, co je zakoušeno jako radost nebo blaženost uvnitř, se stane zřejmé v orgánech, na pokožce, na tváři. Vědomí je naplněno klidem a spokojeností – a tento klid a spokojenost se budou projevovat navenek. Jinými slovy je to jako u lampy, která je rozsvícena uvnitř místnosti a její světlo proniká okny ven. Věčná blaženost a krása značí nepřítomnost úzkosti v mentálním poli.

Prožíváme-li sebe jako fyzické tělo, bolesti a utrpení těla jsou naším osudem. Ten, kdo se drží totožnosti s fyzickým tělem, má nedostatek psychické pohody a rovněž prožívá problémy spojené s pýchou, egem a úzkostí. Ten, kdo žije v transcendenci tělesného vědomí, získá Nejvyšší Skutečnost, Parabrahman. Osvojit si pozici individuality i poté, kdy víte, že jste Brahman, je, jako kdybyste byl král a vykonával přitom nějaké pomocné služby jako sluha. Stát se dospívajícím juniorem, když ve skutečnosti jste již seniorem, se podobá spáchání sebevraždy. To je pád. Iluze ukazuje svou sílu, a i když víte, že hra máji je pouze iluze, myslíte si o ní, že je skutečná. Je to proto, že jste navyklí přemýšlet tímto způsobem. Musíte se vzdát tohoto zvyku. Jinak zůstanete jako otrok iluze. Jak můžete být volní, když se držíte tohoto typu návykového myšlení?

Zůstaňte stále s „realizací Brahman“. Jen tak budete zajedno s Brahman. Jinak se opět stanete individualitou. Je-li věčná blaženost a krása Brahman opravdu taková, že dává pravé štěstí, a je-li vskutku jen a jen prospěšná, tak proč se opět zaplétáte do iluze? Proč upadáte do vězení svých tužeb? Chcete žít ve vězení? Můžete říci, že jste v tomto spoutaném stavu spokojeni a že chcete zůstat ve vězení? Všechny ctnosti, jako je bezžádostivost, nepřipoutanost, život bez strachu atd., se ve vás naráz a automaticky projeví, když se vzdáte dojmu, že jste tělo. Pohlédněte, jak velké bezpráví děláte svému Já. Velmi neoblomně se stáváte individualitou, a jste přitom Brahman. Říkat svému Já tělo je skutečně podstatou toho, co se nazývá hřích. Vzdejte se tohoto návyku a budete prosti hříchu.

Večer, 5. 12. 1934

 

 

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Maharadž Ki Dže

Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Nisargadatta Maharadž Ki Džej 

další kapitoly z knihy ´Vše je iluze´ jsou v "Textech na pokračování"

překlad Aleš Adámek