Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
86. Ponořte se hluboko do mysli, abyste se z ní dostali – (Nirupany)
11. 9. 2014 - Gabriela
Zkušenost stavu bez mysli zde nebude, dokud se neutišíte. Realizací toho se i z hlupáka stává velký světec a lidé ho uctívají. Připoutali jste se k tomu, co je poznáno a tudíž přehlížíte znalce. On je před vědomím. Je odhalen opakováním Guru-mantry. Jakmile realizujete vědomí, poznáte, že jste mimo vědomí. Mysl je mája (iluze), mysl jsou myšlenky. Světský život (samsára), jenž je strastiplný pro běžné lidi, pravému oddanému slouží. Když je zde vědomí, je tu energie, která slouží hledajícímu. Tělo je potravou pro vědomí. Učiňte vědomí šťastným skrze neochvějnou oddanost a zcela jistě realizujete svou pravou přirozenost. Bude tu věčný klid.
Nirupana 86
Neděle, 7. ledna 1979
Co si myslíte o sobě, máte-li za to, že jste pochopili to, co zde bylo řečeno? Toto tělo je vytvořeno z pěti elementů. Slovo spojené s tělem je ve své podstatě prostorem. Pochopíte-li to, vaše (pocity) trápení a štěstí skončí. Každý zvyk ale umírá těžce a se zvykem tělesného vědomí je to obdobné. Jakmile je zanechán, práce je u konce.
Scenérie vyvstává a poté zaniká. Nic nepřetrvá, a tudíž je to nazýváno mája (iluze). Vaše vědomí je plamen, který závisí na potravě. Lze jej přirovnat k hořící vonné tyčince. Plamen je odvislý na přísadách. Tyčinka přestane hořet, jakmile dojdou přísady. Oheň uhasne. Jde do nebe nebo pekla? Váš současný stav je kvůli tělesnému vědomí. To je nutno pochopit. Vše, co k vám přichází, je skrze pět elementů a (nakonec) splyne s pěti elementy.
Je možné, aby tu byly dotazy, jestliže jste mimo tělo a mysl? Náleží myšlenky vám nebo vaší mysli? Nejsou to ´vaše´ myšlenky. Když se s někým hádáte, není to snad mysl, která se hádá? Neztotožňujete-li se s hádkou mysli, znamená to, že k hádce nikdy nedošlo.
Brahman realizuje Brahman, člověk nemůže realizovat Brahman. Jakmile se sjednotíte s Brahman, nebudete schopni mluvit. K tomu je zapotřebí alespoň nějaká dualita. Tato oddělenost je myslí a jejími modifikacemi. Osoba chycená ve víru se udusí a utopí. Ten, kdo se ponoří na samé dno víru, se z něj dostane. Jsme lapeni ve víru těla a mysli. Ponořte se hluboko do mysli, abyste se z ní dostali.
Všechna přirovnání a klasifikace jsou utvrzování mysli. Náleží pěti elementům. Pravda je za jakýmkoliv přirovnáním. Nejprve přichází mája neboli sebe-láska. Z ní je vytvořen svět se svými pěti elementy. Pak jsme schopni říci ´my jsme´. Pravda je mimo to vše. Vědomí je vytvořeno spontánně. Ne proto, aby se ztotožnilo s danou osobou. Potřebuje podporu těla. Vědomí je sebe-láskou. Je nepatrné jako atom, a přesto se stalo rozsáhlé jako vesmír. Svět vyvstává spolu s vědomím. Jen zřídka kdo přemýšlí nad tím, jak se objevilo vědomí. Opravdový hledající nahlíží skrze svůj pocit bytí.
Zkušenost stavu bez mysli zde nebude, dokud se neutišíte. Realizací toho se i z hlupáka stává velký světec a lidé ho uctívají. Připoutali jste se k tomu, co je poznáno a tudíž přehlížíte znalce. On je před vědomím. Je odhalen opakováním Guru-mantry. Jakmile realizujete vědomí, poznáte, že jste mimo vědomí. Mysl je mája (iluze), mysl jsou myšlenky. Světský život (samsára), jenž je strastiplný pro běžné lidi, pravému oddanému slouží. Když je zde vědomí, je tu energie, která slouží hledajícímu. Tělo je potravou pro vědomí. Učiňte vědomí šťastným skrze neochvějnou oddanost a zcela jistě realizujete svou pravou přirozenost. Bude tu věčný klid.
Vaše obavy vás obtěžují. Chcete-li tomu učinit konec, uctívejte své vědomí. Ono zapadá ve stejném bodě, z něhož vychází. Když opakujete ´Guru, Guru´, guruovství uvnitř vás bude potěšeno a odhalí sebe samo.
Radžá-Dhi-Rádž Sadgurunáth Šrí Nisargadatta Maharadž Ki Džej
Další nirupany Šrí Nisargadatta Maharadže naleznete v "Textech na pokračování".
Překlad: Gabriela Adámková