Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
II.9. - Kvality asketů (z knihy Dásbódh)
5. 9. 2014 - David Dostal
|| Šrí Rám ||
1. Nyní si vyslechněte znaky asketů a jaké ctnosti by měli mít, aby se mohli stát vskutku velkými jóginy.
2. Tyto kvality napomáhají získání dobré pověsti, je jimi naplněn smysl života a ti, kdo jsou askety, se stanou vskutku významnými.
3. Díky těmto kvalitám je duchovní život snadný, bude tu blažená radost a stav nepřipoutanosti bude obohacen silou rozlišování.
4. Díky těmto kvalitám je radost bezbřehá, moudrost vítězí, a je možné dosáhnout jak dobrého osudu, tak osvobození.
5. Díky těmto kvalitám jsou přání naplněna, je dosaženo všech cílů a na jazyce se usadí bohyně Sarasvatí (bohyně řeči), aby hovořila vlídnými slovy.
- Jestliže budete naslouchat těmto kvalitám a vnesete je do své duše, budete ve světě slavní.
- Asketa musí mít náležitý takt a sebeovládání. Měl by propagovat duchovno a měl by být velmi odvážný v záležitostech sebe-ovládání.
- Asketa by měl pečlivě provádět svou každodenní praxi, měl by vybízet k oddanosti a měl by se odhalovat druhým správné božské vědění o Brahman.
- Měl by ve společnosti propagovat oddanost, měl by být příkladně mírným člověkem a měl by s velkým úsilím udržovat svou bezžádostivost.
- Asketa by měl přikládat důležitost dobrému vedení života. Měl by prohloubit stav stažení se z vnějšího světa. A uvnitř sebe by měl být velmi upřímný a nemít žádná přání ani očekávání.
- Asketa by měl posilovat náboženství. Měl by být prodchnut morálkou a velmi upřímně by měl odpouštět.
- Měl by oslavovat duchovno, měl by nalézt čistotu myšlenek. Měl by pečlivě následovat cestu dobra a zbožnosti.
- Asketa by měl respektovat oddané, měl by utěšovat nešťastné, neměl by být hrubý k dobrým prostým duším, které za ním přišly, aby nalezly útočiště.
- Asketa by měl být velmi bdělý, měl by si být vnitřně vědom pravdy, měl by se stavět na stranu duchovní stezky.
- Asketa by měl náležitě studovat, měl by být opatrný a svými promluvami by se měl pokusit v lidech znovu probudit duchovní život.
- Asketa by měl vyslovovat jen čirou moudrost, měl by vždy řečí chválit bezžádostivost a nejdřív by si měl být jistý sám sebou, aby mohl uspokojit dotazy ostatních.
- Ačkoli je bezžádostivý, přesto by měl vykonávat veliké obřady, měl by vytvářet skupiny mnoha oddaných a měl by mnoha různými způsoby vyzdvihovat cestu k sebe-realizaci.
- Měl by pořádat přednášky o oddanosti a dávat promluvy a následováním posvátné cesty oddanosti by měl zahanbit zlé osoby.
- Asketa by měl prokazovat laskavost mnoha lidem, měl by znovu zažehnout dobro a vynaložit všechno úsilí na pozvednutí cesty spravedlnosti.
- Asketa by měl denně vykonávat koupel, džapu, meditaci, pouť, zpívání bhadžanů a měl by udržovat čistotu těla a mysli.
- Měl by mít správné odhodlání, měl by rozdávat ostatním radost a svým jednáním by měl povznášet lidi na celém světě.
- Měl by být trpělivý a dobročinný a měl by být velmi horlivý při vysvětlování duchovních problémů.
- Měl by být velmi obezřetný a měl by následovat správnou cestu. Měl by se usilovně snažit pomáhat druhým, aby se na něj mohlo ještě dlouho vzpomínat.
- Asketa by měl vyhledávat ty, kteří jsou jako on. Měl by rozpoznat, kdo je světcem a měl by být přátelský ke světcům, jóginům a vznešeným lidem.
- Asketa by měl pořádat setkání se zpíváním manter, měl by navštěvovat poutní místa a měl by mnoho míst učinit krásnějšími než byly předtím.
- Asketa by měl vykonávat mnoho prací, ale neměl by se odchýlit od své nezainteresované přirozenosti a neměl by mít horoucí touhu po ničem.
- Asketa by měl být introspektivní a uvědomovat si sama sebe, nikdy by se neměl chovat špatně a nikdy by se neměl zneuctít tím, že by byl závislý na ostatních.
- Měl by znát důležitost situace a měl by být diskrétní, moudrý a bdělý ve všech ohledech.
- Asketa by neměl být křivý, měl by studovat vše a měl by každý předmět alespoň trochu znát.
- Asketa by měl znát význačnost oddanosti, osobní oddanosti Bohu a stejně tak abstraktní přirozenost absolutního Brahman a všechny další odvětví vědění, jako je fyziologie a filosofie.
- Měl by znát cestu činů, cestu sebe-realizace, cestu poznání, cestu docházení k závěrům ve filosofii a vše o pozitivních i negativních přístupech k životu.
- Měl by vědět vše o stavech mysli, jako je vlídnost, nepřipoutanost, jóga, meditace, stav mimo tělo, přirozený stav atd.
- Měl by se poučit ohledně cesty "zvuku," cesty soustředěné "pozornosti," cesty "pozic" (ásan) a "postavení" (mudra), "manter," rituálů a jejich zákonitostí a stejně tak i o jantrách a též o obsahu a záměrech různých učení, ale měl by je nechat stranou.
- Asketa by měl být přítelem všech. Měl by být volný. Měl by mít různé dobré a úžasné ctnosti.
- Asketa by měl být dostatečně bezžádostivý a měl by být oddaný Bohu a měl by vždy být sám, osamělý a volný.
- Asketa by měl zpracovat všechny vědy, měl by vznášet námitky proti názorům, měl by vést aspiranty na správné cestě.
- Měl by učit čirou cestu dosažení Boha, měl by odstraňovat všechny pochybnosti a měl by být ke všem laskavý.
- Asketa by měl mít respekt ke svým kritikům, měl by vzdělávat hledající a pomocí promluv probouzet nevědomé k cestě k osvobození.
- Měl by se vzdát špatných vlastností, měl by se díky bystrosti vyhnout nebezpečím a měl by si vštípit nejlepší vlastnosti.
- Asketa by měl pozorně naslouchat těmto dobrým kvalitám a neměl by je odmítnout.
- Se samozřejmostí jsem řekl toto vše, ale posluchači by měli přijmout to, co chtějí a neměli by být znuděni kvůli tomu, že jsem mluvil dlouho.
- Nicméně, pokud se někdo neřídí dobrými vlastnostmi, bude směšný kvůli svým špatným vlastnostem a bude to podobné jako by byl vzdělaným hlupákem.
- Znaky takového vzdělaného hlupáka jsou popsány v další kapitole, kterou poslouchejte pozorně.
Tímto končí, v druhé Dášace knihy Dasboadh, dialogu mezi Guruem a žákem, devátá kapitola s názvem "Kvality asketů".
Přeložil: David Dostal