Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

15. Je tu pouze Jednota, bez dvojnosti (z knihy Vše je iluze)

13. 8. 2014 - Aleš

Slunce je natolik skvělé, že nepotřebuje koupel. Čistíte a omýváte oheň, protože pochází z domu takzvaně „nedotknutelného“? Já je věčně zářící. Pokud do Něho nevstoupí pocit (myšlenka) „já“, zůstává pouze jako ryzí Já. Potom pocit „mé“ zmizí a Já zůstává tak úžasně čiré, jaké vždy bylo. Ve všech je jedno a to samé vědomí, tvořící Jednotu ve všem. Kapka mořské vody je v podstatě mořem, ale neměla by být od moře oddělená. V pěti elementech (země, voda, oheň, vzduch a prostor) smrt neexistuje. Smrt se týká pouze ............

Je tu pouze Jednota. Není tu nic dalšího. Co je potom to, co se nám jeví jako svět? Vše je zlato, nic jiného. Různé ornamenty neboli objekty, které vnímáme, jsou falešné. Jména nemají žádný význam. Všechna jména a formy jsou neskutečná. Existuje tu jen a jen jedno Brahman. „Viděné“ je slovo, které označuje projev. Nezapomeňte však, že vším, co je viděné jako objekty světa, prostupuje Brahman. Když se váš stav vědomí stane takto vyzrálý, pak idea vás jako jedné entity a „mne“ jako další entity, zmizí. Dvojnost „tebe“ a „mne“ zanikne. Vše pojímejte jako Brahman, aniž byste přitom prováděli nějaké analyzování či oddělování. Když „Vše je jedno“, pak se nedržte konceptu, že „já jsem oddělená bytost“.

Slunce je natolik skvělé, že nepotřebuje koupel. Čistíte a omýváte oheň, protože pochází z domu takzvaně „nedotknutelného“? Já je věčně zářící. Pokud do Něho nevstoupí pocit (myšlenka) „já“, zůstává pouze jako ryzí Já. Potom pocit „mé“ zmizí a Já zůstává tak úžasně čiré, jaké vždy bylo. Ve všech je jedno a to samé vědomí, tvořící Jednotu ve všem. Kapka mořské vody je v podstatě mořem, ale neměla by být od moře oddělená. V pěti elementech (země, voda, oheň, vzduch a prostor) smrt neexistuje. Smrt se týká pouze touhy a jemného „já“ (ega neboli pocitu „já jsem“), plného vlastních konceptů a emocí. „Žití a umírání“ je použitelné pouze pro tuto oddělenou existenci.

Řeknete-li, že určitá osoba s tím a tím jménem je mrtvá, pak to, co umřelo, není nic než tento koncept, který sebe oddělil a oslovoval se tímto jménem. Stavem „Realizace“ je To, kdy pocit „mne“ (jako oddělené bytosti) zanikne. Tento cizinec, který sebe oslovuje jako Tom, Dick, či Harry, se stal nesprávně vlastníkem těla. Zbavte se ho, a pak „Vy Jste Brahman“. Mějte označení „Já jsem Brahman“ a kráčejte v životě bez rozpaků dál. Pokud je tu pouze Jednota, vše má potom význam. Jakmile tu jsou dva objekty (různost), je tu neshoda a konflikt. Proto žijte v Jednotě, jako Jedno Samotné. Ten, kdo zcela zahodí pocit „ty“ a „já“, je syn Satgurua (Guru-putra).

Večer, 24. 11. 1934

další kapitoly z knihy ´Vše je iluze´ jsou v "Textech na pokračování"

překlad Aleš Adámek