Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
12. Nezajímejte se o objektivní věci (z knihy Vše je iluze)
23. 7. 2014 - Aleš
Musíte se naučit rozlišovat mezi Já (Átman) a ne-Já (iluze). Jakmile jste přesvědčeni o tom, že vaší přirozeností je blaženost a všechny objekty jsou také blaženost, potom již přirozeně nemáte zájem zabývat se objektivními věcmi. Vaše mysl pak říká: „Nic nechci.“ Budete se cítit trapně (hanebně) při ......................
Našimi nejhoršími nepřáteli není nikdo jiný než my sami. Jsme to my, kdo překáží vlastnímu štěstí. Jste příčina svého konceptuálního poznání. Vše, co vykonáte, bude dosaženo pouze v tomto „světě iluze“. Touha je spoutanost a absence touhy je Brahman. Měli byste meditovat na Já, abyste odstranili připoutanost. Pokud nepřetržitě zůstáváme v naší pravé přirozenosti, touha po objektech v iluzi odpadne. Nejvyšší Já, Paramátman, po ničem netouží. Nepotřebuje nějaký kopanec. Zato vaše tělo si to zaslouží. Měli byste žít s poznáním této skutečnosti v mysli.
Musíte se naučit rozlišovat mezi Já (Átman) a ne-Já (iluze). Jakmile jste přesvědčeni o tom, že vaší přirozeností je blaženost a všechny objekty jsou také blaženost, potom již přirozeně nemáte zájem zabývat se objektivními věcmi. Vaše mysl pak říká: „Nic nechci.“ Budete se cítit trapně (hanebně) při touze po něčem z tohoto světa, podobně jako si žena nepřeje mít knír. Jsem stále bezforemný a za třemi kvalitami (gunami). K čemu jsou mi objekty tohoto světa? Pokud zůstanete s tímto postojem, zanícení pro objekty je pryč. Stejně jako nebude kněz vychvalovat prostitutku, tak vy byste neměli vychvalovat svět, a tudíž byste k němu měli zůstat odtažití a přebývat tak v naprostém uvědomění si své pravé přirozenosti (svarúpa).
Ráno, 23. 11. 1934
další kapitoly z knihy ´Vše je iluze´ jsou v "Textech na pokračování"
překlad Aleš Adámek