Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Články
6. Meditace (z knihy Já Jsem To)
26. 5. 2014 - Martin
Tazatel: Všichni učitelé doporučují meditovat. Co je účelem meditace?
Maharádž: Známe vnější svět smyslových vjemů a činností, ale o svém vnitřním světě myšlenek a pocitů toho víme velmi málo. Prvotním účelem meditace je začít si uvědomovat svůj vnitřní život a důvěrně se s ním obeznámit. Konečným cílem je dosáhnout zdroje života a vědomí.
Kromě toho nácvik meditace hluboce ovlivňuje váš charakter. Jsme otroky toho, co neznáme, ale pány toho, co známe. Jakoukoli slabost či vášeň, jejíž příčiny a fungování odhalíme a pochopíme, překonáme již
pouhým tímto poznáním. Nevědomé se rozpouští, jakmile je přivedeno do vědomí. Rozpuštěním nevědomého se uvolní energie, mysl se cítí spokojeně a zklidní se.
T: K čemu je klidná mysl?
M: Když je mysl klidná, docházíme k poznání sebe sama jako čirého svědka, nezúčastněného pozorovatele. Odtáhneme se od zkušenosti a jejího zakusitele a ocitneme se stranou, v čirém uvědomění, které je mezi a za touto dvojicí. Osobnost, která je založena na sebeztotožňování, na představě, že někdo je něčím: „já jsem tohle, já jsem tamto", pokračuje, ale pouze jako část objektivního světa. Její ztotožňování se se svědkem je pryč.
T: Jestli jsem to dobře pochopil, žiji na mnoha úrovních a život na každé z nich vyžaduje energii. Já se od přirozenosti ze všeho raduje a jeho energie proudí ven. Není tedy účelem meditace držet energii na vyšších úrovních nebo ji směrovat nahoru, abychom i vyšším úrovním umožnili prospívat?
M: Není to ani tak věc úrovní, jako spíše gun (kvalit). Meditace je sattvická činnost a snaží se úplně vyloučit tamas (netečnost) a radžas (hnací sílu). Čirá sattva (harmonie) je dokonalé osvobození od lenosti a neklidu.
T: Jak posílit a pročistit sattvu?
M: Sattva je vždy čistá a silná. Je jako slunce. To se může zdát zatemněno mraky a prachem, ale pouze z hlediska vnímajícího. Zabývejte se příčinami zatemnění, nikoliv sluncem.
T: K čemu je sattva?
M: K čemu je pravda, dobro, harmonie, krása? Jsou cílem samy o sobě. Projevují se spontánně a bez úsilí, pokud věci necháme být, nepleteme se do nich, nevyhýbáme se jim, ale ani se jich nedožadujeme, nevytváříme si o nich představy, ale pouze je s plným uvědoměním zakoušíme. Takové uvědomění je samo o sobě sattvou. Není věcem a lidem k užitku, ale naplňuje je.
T: Jestliže nemohu zlepšovat sattvu, mám se zabývat pouze tamasem a radžasem? Jak se s nimi mohu vypořádat?
M: Pozorováním jejich vlivu na vás a ve vás. Buďte si jich vědom v činnosti, pozorujte jejich projevy ve svých myšlenkách, slovech a skutcích, a postupně bude jejich neodolatelné sevření povolovat a vynoří se jasné světlo sattvy. Není to ani obtížný, ani zdlouhavý proces; upřímná opravdovost je jedinou podmínkou úspěchu.
♥
překlad Martin Vinkler
další kapitoly z knihy JÁ JSEM TO jsou v "Textech na pokračování"