Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Skutečné zřeknutí se a bezžádostivost

Měli byste opustit rodinu či nikoliv? I když vykonáváte své každodenní činnosti, celkový úhrn vašeho života je stejný. K čemu je nošení věnců a mazání santalové pasty na čelo (při provádění duchovních obřadů), když nejste v hloubi duše vědomí (bdělí). Mělo by zde být niterné přesvědčení, že svět je iluze. Jaký smysl má stát se sanjásinem (mnich, který se všeho zřekl), pokud toho nejste schopni dosáhnout? Jestliže si plně uvědomujete, že tento iluzorní svět je falešný, a fungujete v něm s odpoutaností, pak co je na tom špatného? Takový způsob života je skutečně nejbáječnější. Můžete být kdekoliv kdykoliv, a stále jste světem neposkvrněni. Platí, že pouze když zůstanete odloučeni sám v místnosti, nebo v lese, jste světec, a pokud vyjdete ven, světec nejste? Ne, takhle to neplatí. Musíte být niterně odloučen?

I pro ty, kdo jsou připraveni takto žít, není vyloučené, že upadnou do klamu. S pěti elementy byste měli být co nejvíc na pozoru a chovat se k nim ohleduplně, neboť jinak vás chytí do pasti. Nemyslete si, že elementy (všech pět) jsou laskavé (neškodné). Vytvoří dojem vlídnosti (mírumilovnosti) ve vaší mysli, ale nenechte se zmást jejich maskou (zástěrkou) a nemějte k nim důvěru. Nezapomeňte, že pouze předstírají, že jsou poddajné. I když pole, zabrané pěti elementy a scenérie, které skýtají, mohou být půvabné, neměli byste tomu věřit, neboť tyto scény (výjevy) jsou klamné. Vždy si pamatujte, že jsou jako přízraky v mnoha přestrojeních. Mohou mít na sobě jakýkoliv převlek, přízraky (zjevení) jsou stejně. Vy nejste něco jako přízrak (zjevení, duch).

Iluze se vždy snaží donutit vás zapomenout na svou pravou přirozenost, a volí k tomu různé triky. Musíte být stále na pozoru. Můžete žít pohodlným životem, ale uvnitř (mentálně) byste měl být od všeho odpoután. Měli byste zůstat ve stavu bezžádostivosti v mysli, řeči a svých činech. Musíte žít v Brahman, jako Brahman. Jeden člověk jednou řekl světci, který realizoval Brahman: ´Pane, jednou jsem vás již viděl.´ Světec odvětil: ´Nemohl jste mne vidět. Nejsem tím, kým se vám zdám být, jsem zcela odlišný.´ I kdybyste opustili světský život a odešli do ústraní, co tím získáte? Není zapotřebí, abyste to dělali. Měli byste prostě jen změnit svůj postoj. Neztrácejte uvědomění, že jste Brahman. Když druhým pícháme do těla očkovací látku, nepřemýšlíme nad tím, zda je pacient malý či velký, hubený či tlustý, prostě je třeba dát všem vakcínu. To, jak se daná osoba zdá vypadat, nehraje žádnou roli. V hlubokém spánku jsou si král a žebrák rovni. Tomu se říká vyrovnanost. Žít ve světě je strastiplné. Dospějte k pochopení, že svět je iluze, a pak zakusíte, že tu je radost a spokojenost, dokonce i v tomto zdánlivém světě.

Vždy jste byly a jste ´nejvyšší radost´. Ten, kdo ukrývá v mysli touhy, není nic než nádeník, vždy hrající roli zaměstnance. Ten, kdo nemá žádnou touhu, je vlastník (zaměstnavatel). Dokud neopovrhnete touhou, nestanete se bezžádostiví. Světec Šuka odešel do lesa jen za tím účelem, aby získal bezžádostivost, zatímco král Džanaka dosáhl toho samého i v době, kdy vládl celému království. Pokud chcete opravdu studovat a praktikovat, troufám si říci, že to může být prováděno kdekoliv. Existuje tu snadná cesta. Není důležité, kde jste, ať už v domě nebo v lese, všude můžete vést duchovní život. Není zapotřebí někam utíkat. Světec Pralhad dokázal být ve stavu Brahman, i když byl neustále obtěžován. Pokud řeknete, že v období, kdy žijete rodinným životem, nemůžete provádět duchovní praxi (sadhanu), berte to za samozřejmost, že vlastně o skutečnou duchovní praxi nemáte zájem. Ten, kdo chce být opravdu duchovní, to bude skutečně dostatečně naplňovat, ať už je kdekoliv.

 

Večer, 25. 11. 1934



Z knihy Master of Self-realization přložil Aleš Adámek