- Nacházíte se zde:
- Portréty
- Siddharaméšvar
- Sattva guna
Nová kniha:
Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.
Jóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.
Átma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI
Audio/Video ukázka:
Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky
Sattva guna
Tři atributy (guny), sattva, radžas a tamas, náleží projevu neboli tělu (prakriti) a ne Já (Átman). Sattva guna je podnět, vyvolaný touhou usilovat o získání Já. Následkem tohoto podnětu dochází u individuality (džívy) k rozhodnutí podstoupit potřebné úsilí k získání Seberealizace. Sattva guny, která je poskvrněna ´pýchou z poznání´, byste se měli vzdát pomocí čiré sattvy, neboli ´šuddha sattvy´, jenž je pýchou nepotřísněna.
Usídlíte-li se tam, kde sídlí Sadguru, pak se ve vás vyvine tato čirá sattva guna. Pokud půjdete na místo, kde se zpívají bhadžány (zbožné písně), nebo kde se diskutuje o poznání, pak sattva guna přirozeně vyraší na povrch. Nejsnáze se rozvine ve společnosti světců a na místě nedotčeném pýchou, kde se tančí a zpívají zbožné písně na oslavu Pána či Sadgurua. Omamné látky a alkohol vytváří tama gunu (otupělost, ochablost). Tama guna se obvykle rozvine na nečistých místech a v noci. Radžas guna je vytvářena ve společnosti lidí, kteří neustále diskutují o světských záležitostech a o práci, nebo ve společnosti obchodníků apod. Radžas guna se často rozvine na místech, překypujících komfortem a přepychem.
Nejlepší období vašeho života je tehdy, když obdržíte radu od Mistra. Během této doby sattva guna dosahuje svého vrcholu. Toto období lze popsat jako ´Zlatý den´. Tato doba je učiněna nesmrtelnou pitím nektaru Guruova učení. Ve světském životě máte rodiče, jenž jsou dvě oddělené entity (otec a matka). Avšak Guru je obojí najednou, tedy jak otec tak matka, svinutý v jednoho kompletního rodiče. Je to Sadguru, který vám pomáhá překonat zrození a smrt. Je to On, kdo zahání duchy ve formě pěti elementů, a kdo potvrzuje, že nejste tělo, ale Já. Rozlamuje pouta, které spoutávají individualitu.
Pouze pár šťastlivců se setká s tímto opravdovým otcem. On je otcem jakož i matkou, která zachraňuje dítě (uctivatele) od tohoto iluzorního světského života. Živí uctivatele svým vlastním Já a pozvedá ho do stavu nesmrtelnosti tím, že mu pomáhá vyhnout se zrodu a smrti. Ten, kdo se odevzdá Sadguruovi, vyniká podstatně nad každým, i nad Bohy jako jsou Brahma, Višnu a Šiva. Přirozenost Sadgurua je stejná jako přirozenost jeho žáků. Mezi nimi není žádná odlišnost možná. Měli byste usilovat o zasvěcení, které vám pomáhá získat ´čtyři druhy osvobození´. Meditace je satvická, jestliže meditujete na Já.
15. 6. 1933
Přeložil: Aleš Adámek