Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

17. Skutečné zřeknutí se a bezžádostivost (z knihy Vše je iluze)

26. 8. 2014 - Aleš

SiddhaMěli byste opustit rodinu, či nikoliv? I když vykonáváte své každodenní činnosti, celkový úhrn vašeho života je stejný. K čemu je nošení věnců a mazání santalové pasty na čelo při provádění duchovních obřadů, když nejste v hloubi duše Skutečností (pravé Já)? Mělo by zde být vnitřní přesvědčení, že svět je iluze. Jaký smysl má stát se sanjásinem (mnich, který se všeho zřekl), pokud nejste schopni dospět k tomuto přesvědčení? Fungujete-li v iluzorním světě s odpoutaností, přičemž si plně uvědomujete, že je celý falešný, pak co je na tom špatného? Tento způsob života je skutečně nejbáječnější. Můžete být kdykoliv na jakémkoliv místě, a stále budete světem neposkvrněni. Myslíte, že platí, že jste světcem jen v odloučení někde o samotě v místnosti, nebo v lese? A pokud vyjdete ven, světec nejste? Ne, takto to neplatí. Musíte být odloučeni vnitřně. I pro ty, kdo jsou připraveni takto žít, není vyloučené, že upadnou do klamu. Vůči pěti elementům byste měli být co nejvíc na pozoru a chovat se k nim ohleduplně, neboť jinak vás chytí do pasti. Nemyslete si, že tyto elementy jsou laskavé a neškodné. Vytvoří sice ve vaší mysli dojem vlídnosti, ale.............

|| rádžádhirádž Sadgurunáth Šrí Siddharaméšvar Mahárádž kí džaj ||

17. Skutečné zřeknutí se  a bezžádostivost

Měli byste opustit rodinu, či nikoliv? I když vykonáváte své každodenní činnosti, celkový úhrn vašeho života je stejný. K čemu je nošení věnců a mazání santalové pasty na čelo při provádění duchovních obřadů, když nejste v hloubi duše Skutečností (pravé Já)? Mělo by zde být vnitřní přesvědčení, že svět je iluze. Jaký smysl má stát se sanjásinem (mnich, který se všeho zřekl), pokud nejste schopni dospět k tomuto přesvědčení? Fungujete-li v iluzorním světě s odpoutaností, přičemž si plně uvědomujete, že je celý falešný, pak co je na tom špatného? Tento způsob života je skutečně nejbáječnější. Můžete být kdykoliv na jakémkoliv místě, a stále budete světem neposkvrněni. Myslíte, že platí, že jste světcem jen v odloučení někde o samotě v místnosti, nebo v lese? A pokud vyjdete ven, světec nejste? Ne, takto to neplatí. Musíte být odloučeni vnitřně.

I pro ty, kdo jsou připraveni takto žít, není vyloučené, že upadnou do klamu. Vůči pěti elementům byste měli být co nejvíc na pozoru a chovat se k nim ohleduplně, neboť jinak vás chytí do pasti. Nemyslete si, že tyto elementy jsou laskavé a neškodné. Vytvoří sice ve vaší mysli dojem vlídnosti, ale vy se nenechte jejich zastírací maskou zmást. Nemějte k nim proto důvěru. Nezapomeňte, že pouze předstírají, že jsou poddajné. I když pole, zaplněné pěti elementy, a scenérie, kterou skýtají, mohou být půvabné, vy byste tomu však věřit neměli, neboť tyto scény jsou klamné. Vždy si pamatujte, že jsou jako přízraky v mnoha různých přestrojeních. I když na sobě mohou mít jakýkoliv převlek, přízraky jsou stejně. Vy však nejste nějaký přízrak.Iluze se vždy snaží donutit vás zapomenout na vaší pravou přirozenost a volí k tomu různé triky. Musíte být stále na pozoru. Můžete žít pohodlným životem, ale uvnitř byste měli být od všeho odpoutáni. V mysli, řeči a činech byste měli zůstat ve stavu bezžádostivosti. Musíte žít v Brahman, jako Brahman. Jednou někdo řekl světci, který realizoval Brahman: „Pane, jednou jsem vás již viděl.“ Světec odvětil: „Nemohl jste mne vidět. Nejsem tím, kým se vám zdám být, jsem zcela odlišný.“ I kdybyste opustili světský život a odešli do ústraní, co tím získáte? Není zapotřebí, abyste to dělali. Měli byste prostě jen změnit svůj postoj. Neztrácejte uvědomění, že jste Brahman. Když druhým pícháme do těla očkovací látku, nepřemýšlíme nad tím, zda je pacient malý či velký, prostě je třeba dát všem vakcínu. To, jak se daná osoba zdá vypadat, nehraje žádnou roli. V hlubokém spánku jsou si král a žebrák rovni. Tomu se říká rovnocennost. Žít ve světě je strastiplné. Dospějte k pochopení, že svět je iluze, a pak zakusíte, že tu je radost a spokojenost, dokonce i v tomto zdánlivém světě.

Vždy jste byli a jste „Nejvyšší radost“. Ten, kdo ukrývá v mysli touhy, není nic než nádeník v roli poddaného. Ten, kdo žádnou touhu nemá, je vlastník (pán). Dokud touhou neopovrhnete, nestanete se bezžádostiví. Světec Šuka odešel do lesa jen za tím účelem, aby získal bezžádostivost, zatímco král Džanaka dosáhl toho samého i v době, kdy vládl celému království. Pokud chcete opravdu studovat a praktikovat duchovní způsob života, troufám si říci, že to může být prováděno kdekoliv. Existuje tu snadná cesta. Není důležité, kde jste, ať už v domě nebo v lese, všude můžete vést duchovní život. Není zapotřebí někam utíkat. Světec Pralhad dokázal být ve stavu Brahman, i když byl neustále vyrušován. Pokud tvrdíte, že v období, kdy žijete rodinným životem, nemůžete provádět duchovní praxi (sádhanu), pak vlastně o skutečnou duchovní praxi ani zájem nemáte, to berte za samozřejmost. Ten, kdo chce žít opravdu duchovně, to bude skutečně naplňovat v plné míře, ať už je kdekoliv.

Večer, 25. 11. 1934

další kapitoly z knihy ´Vše je iluze´ jsou v "Textech na pokračování"

překlad Aleš Adámek